Wat is nou precies het juiste SV loon zoals UWV dat berekent?

Even wat achtergrondinformatie. Voor de berekening van de hoogte van mijn WIA uitkering heeft UWV een SV loon gebruikt van €2512 per maand. Dit over de referteperiode 01-09-16 - 01-08-17. In die periode werkte ik echter tegen een brutoloon van €2600 p.m. In 2016 werkte ik ook deels jan-april tegen een loon van €2400 maar die periode ligt voor de referteperiode voorgenoemd.

Nu valt het mij op dat op mijn jaaropgave en loonstroken het SV loon gelijk is aan het loon voor loonheffing of maw gelijk aan mijn brutoloon. Hoe komt UWV dan op een lager SV loon. Het scheelt niet heel veel maar toch wel bijna €100 p.m. In hun berekening is tevens mijn vakantiegeld bijna €100 minder en een bonus ontvangen in 2017 hebben ze ook een lager brutobedrag in hun overzicht gehanteerd. M.a.w. hun SV loon over de referteperiode ligt ca. € 1300 lager dan mijn brutoloon over diezelfde periode. Dit betekent echter ook dat mijn bruto uurloon volgens de UWV berekening lager is. UWV gebruikt je SV loon om de hoogte van je dagloon of arbeidsongeschiktheidspercentage te bepalen.
Snapt iemand het nog.

Ik heb een jurist hierover gesproken en die zegt dat komt door het systeem dat het UWV gebruikt. Door datzelfde systeem werkte ik ook niet 30 u in de week maar 29,85u p.w. Ja klein verschil maar ik vind dit en het lagere SV loon toch wel een kwalijke zaak want hierdoor klopt het niet met de werkelijkheid.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
13K

Antwoorden (2)

eenmalige en bijzondere beloningen zoals overwerk, dertiende maand, vakantiegeld en de uitbetaling van vakantiedagen. Voor deze beloningen geldt een hogere belasting dan over uw salaris waardoor u netto veel minder overhoudt. daarover betaal je meer belasting dit wordt van je brutoloon afgetrokken en dan heb je het sv loon
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt RonRon voor de uitleg. Ik zie wat ze hebben gedaan ze hebben de pensioenpremie in mindering gebracht op het brutoloon. Dan hou ik in mijn geval inderdaad €2512 p.m. over. Dus SV loon is bruto loon minus pensioenpremie.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja dat kan inderdaad kloppen je bouwd ook geen pebsioen meer op bij het uwv
SV-loon (loon voor de sociale verzekeringen) en brutoloon is niet hetzelfde. In de meeste gevallen is SV-loon gelijk aan het fiscaal loon, ook wel loon voor de loonheffing genoemd.

Om van brutoloon naar SV-loon te komen, gaat bijv. de werknemersbijdrage voor het pensioen eraf. Dat is begrijpelijk want op pensioen wordt pas loonheffing af als het "straks" uitgekeerd wordt. Dus dan hoort er geen belasting op te worden ingehouden tijdens de opbouw in je "werkend leven".

Een voorbeeld van een post die bijgeteld wordt, is "de auto van de zaak", als je die hebt. Ook begrijpelijk want als je die auto ook privé gebruikt, heb je een vorm van loon in natura gekregen. En dat voordeel is belast.
.
Correctie: waar staat:
"Dat is begrijpelijk want op pensioen wordt pas loonheffing af als het "straks" uitgekeerd wordt" moet het woord "af" worden vervangen door "ingehouden".
Toegevoegd op 17 januari 2020 11:04: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt. Ik vind het toch raar dat voor WIA, ZW of WW naar je SV loon wordt gekeken en niet naar je brutoloon. Het verschil tussen bruto en SV kan erg groot zijn. Pensioen is gewoon een onderdeel van je salariëring en het zou beter zijn geweest als je dat deel kon meeverzekeren in je premies voor WW/WAO/WIA. Je besteedt dat deel van je brutosalaris immers aan pensioen en betaald daar later belasting over. Het is vrijgesteld van premies. In mijn voorbeeld Bruto loon was €2600
SV bruto loon is €2512
Mijn WW en ZW loon hebben ze vastgesteld op bruto €1829 (70%)
Als ik 87,5% van mijn WW loon kan verdienen wordt de uitkering stopgezet. Uurloon bij WIA wordt aan de hand van SV loon berekent en niet het werkelijke contractuele uurloon dat je ontving. Stel ik werkte bijv. tegen n bruto uurloon ad €25 en SV uurloon was €23,46 dan zodra je iets meer dan 65% van je SV uurloon, oftewel in dit voorbeeld bruto €15,25 p.u., kan verdienen heb je geen recht op deels/35% WIA. Beetje wassen neus W
Computoon
4 jaar geleden
Het zou juist vreemd zijn als er wel rekening zou worden gehouden met het brutoloon i.p.v. het SV-loon. Degene die de premies heeft betaald voor WW en WIA is de werkgever. Die moet hij afdragen over het SV-loon.
Als het UWV uit zou gaan van het brutoloon, komt het "geld te kort". Dan zou voor een deel een uitkering moeten worden gedaan over een bedrag waarvoor geen premie is betaald. (Het bedrag ter grootte van de inhouding van het pensioen). Zoals bij iedere verzekering geldt ook bij werknemersverzekeringen als bijv. de WW dat geen "schade" (= uitkering) wordt betaald voor een bedrag waarvoor geen dekking is geweest in de vorm van premies.