is een contactpersson ook automatisch gemachtigde om as van een overledene op te halen en te bepalen wat er mee gebeurt?

De niet-geregistreerde partner van Overledene wil zonder overleg van zijn kinderen en broers en zussen de as ophalen en uitstrooien. volgens de uitvaartverzekering is contactpersoon tijdens de uitvaart de gemachtigde, de uitvoerdster van de uitvaart is de tweelingzus geweest, contact persoon is aangesteld vanwege het feit dat tweelingzus haar wilde betrekken bij alle beslissingen gezien haar labiele toestand. Nu gaat contactpersoon zelf handelen..kan dit en mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De opdrachtgever van de crematie beslist volgens de wet over de as. Hij/zij moet daarbij wel de wens van de overledene volgen.

Het crematorium moet de opdracht van de opdrachtgever volgen. Iemand die het daar niet mee eens is, kan een kort geding tegen de opdrachtgever aanspannen. Maar zonder rechterlijke tussenkomst kan niemand iets dwarsbomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tweelingzus is in dit geval de uitvoerdster van de uitvaart. Zij kan het beste contact opnemen met het crematorium. De tweelingzus kan het crematorium de situatie uitleggen en melden dat niet-geregistreerde partner niet meer als contactpersoon optreed namens de familie.