krijg je een strafblad als de rechters je zaak alleen seponeren, maar niet vrij spreken?

want ik had begrepen dat een sepotnatie niet meteen betekend dat je zaak is afgedaan, maar stel je bent 10 of 20 jaar verder?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Antoni
4 jaar geleden
Niet (de) rechters, maar het Openbaar Ministerie seponeert een zaak.
popeye
4 jaar geleden
@computoon maar als je vrij bent gesproken betekend dat je niet dat delict hebt begaan, geseponeerd ben je ook geen veroordeelde. waarom zou je dan nog moeten boeten voor iets wat je niet hebt gedaan? daar klopt dat toch helemaal niks van? is een VOG niet alleen gericht op een veroordeling?

Antwoorden (1)

Sepots en vrijspraken worden ook in de justitiële documentatie ("strafblad") opgenomen. Zie hieronder de uitzonderingen uit de bron.
(...) Daarnaast betekent dit dat ook een vrijspraak of een sepot worden vermeld op het strafblad. Er staat dus op papier dat u ooit verdachte bent geweest van het betreffende misdrijf: ook al bent u nooit vervolgd, ook al bent u vrijgesproken. Hierop zijn slechts twee uitzonderingen:

De zaak is geseponeerd omdat u ten onrechte als verdachte bent aangemerkt (sepotcode 01).
De zaak tegen een opsporingsambtenaar is geseponeerd omdat er sprake was van rechtmatige geweldstoepassing.(...)
Toegevoegd op 12 november 2019 05:33: bron
Computoon
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@computertoon, wat houd dat in om een VOG te vragen? Want je bent dan niet veroordeeld, maar hebt wel een strafblad zonder dat je een dader bent. Verklaring omtrent gedrag moet dan toch gewoon aangevraagd kunnen worden? Zelfs als je een moord verdachten was maar bent vrijgesproken?
Computoon
4 jaar geleden
Voor de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) geldt: "Voor de meeste functies geldt een zogenaamde terugkijktermijn van 4 jaar. Dit betekent dat de VOG zal worden afgegeven als er in de 4 jaar vóór de aanvraag geen justitiële gegevens worden aangetroffen. Wordt er binnen de terugkijktermijn wél justitiële documentatie gevonden, dan kan direct verder worden teruggekeken in de tijd en mag alle documentatie in de beoordeling worden betrokken." Aldus een link vanaf de bronsite. Bij een VOG wordt overigens altijd gekeken naar het doel waarvoor die wordt aangevraagd. Voor (bijv ) een glazenwasser zijn er andere criteria dan voor een taxichauffeur en voor een taxichauffeur weer andere dan voor een medewerker op een kinderdagverblijf en daarvoor weer andere dan voor een medewerker op een financiële administratie. Voor notarissen wordt verder teruggekeken in "de historie" dan voor een medewerker in een goederenloods die een VOG aanvraagt.