Kan ik iemand aanklagen die mij maar de helft van het product gestuurd heet van wat ik besteld had?

via marktplaats heb ik een jas gekocht. Laten verzenden. De koopovereenkomst was dat ik geld zou overmaken voor een gedragen jas met ceintuur. Ik netjes het geld overgemaakt, krijg ik een kapotte jas thuis zonder ceintuur. Dus kan ik de hele jas niet dragen.
Dat de jas kapot is, dat is nog tot daar aan toe. Hebben wel via email contact over de staat gehad van de jas maar daarin gaf de verkoopster aan dat de jas slechts enkele keren gedragen was en zij hem tot haar spijt weg deed omdat die slechts te klein was. Nu ontving ik dus een hele kapotte jas, zonder ceintuur en na er hebben gemaild krijg ik geen reactie dus wil ik verdere stappen nemen.
http://www.opgeletopinternet.nl/ heb ik het opgezet maar die zeggen dat het om een geschil gaat. Maar een half geleverd product kan toch nooit geen geschil zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat je kunt doen is aangifte doen van internetoplichting: https://www.mijnpolitie.nl/aangifteio.shtml Toegevoegd na 1 minuut: Iemand aanklagen kan alleen als je alle gegevens hebt van die persoon, maar begin dus eerst maar eens met aangifte doen als je er niet meer uitkomt met die persoon. Verder heb je alle tips opgevolgd van marktplaats: http://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/kopen.dot

Je kan marktplaats ten eerste zelf hierover inlichten. Haar foto laten zien. En die van de werkelijkheid. Dan word ze gewaarschuwd of zelf verwijderd van marktplaats. Daarnaast aangifte doen. Verder kan je heel weinig omdat het niet over hele grote bedragen gaat.

Oplichting via Marktplaats vindt steeds vaker plaats. Niet leuk als je te goeder trouw daarmee geconfronteerd wordt. Of er sprake is van oplichting in dit geval is een beetje in het midden. Vraagsteller(ster) heeft na betaling wel iets ontvangen al is het zwaar teleurstellend en niet geheel conform de aanbieding van de verkoper. Dat de verkoper niet meer reageert op e-mails van de koper geeft wel aan dat de verkoper weet dat ie fout zit. Aangifte doen heeft helemaal geen zin in dit geval. De politie geeft aan dit soort "geschillen", want dat zijn het, geen enkele prioriteit laat staan medewerking. Wat de koper in dit geval wel kan doen is een beoordeling geven van de transactie met de verkoper op Marktplaats. Een negatieve dus in dit geval. Er kan ook (wat al genoemd is) een klacht bij Marktplaats over de verkoper en de betreffende transactie ingediend worden. De koop terugdraaien zal iig niet tot de mogelijkheden behoren. Als de verkoper nooit meer iets van zich laat horen en er verder geen gegevens van hem/haar bekend is dan is dat een doodlopende weg. Marktplaats zelf zal nooit de gegevens van de verkopende partij vrijgeven. (mogen ze niet) Ze kunnen hooguit de verkoper aanspreken op zijn gedrag en hem/haar als sanctie de verdere toegang voor bepaalde tijd op Marktplaats weigeren als hij/zij niet bereid is de zaak met de koper te schikken. Wat overblijft is: " 'n goede les voor de volgende keer". Spreek met de verkoper vooraf duidelijke leveringsvoorwaarden af en betaal pas als je tevreden bent met het geleverde, bijvoorbeeld onder rembours met recht op controle voor acceptatie. Gaat de verkoper daar niet mee akkoord dan is het jammer maar helaas, dan maar niet. Dat is de enige manier om oplichting en teleurstellingen te voorkomen. Als iedereen zich daaraan zou houden dan zou een hoop ellende bespaard blijven.

Aanklagen houdt verband met strafrecht, terwijl hier sprake is van civiel recht. Jullie zijn overeengekomen dat de verkoper jou een goede jas mét ceintuur levert tegen betaling van een bepaalde geldsom. Jij bent jouw deel van de overeenkomst nagekomen: je hebt immers het overeengekomen bedrag aan de verkoper voldaan. De verkoper blijkt echter zijn/haar deel van de overeenkomst niet te zijn nagekomen immers: er is je een jas geleverd die niet aan de beschrijving voldoet en bovendien niet compleet is. Je kunt nu zgn. nakoming vorderen van de verkoper en deze (dwingend) gelegenheid geven alsnog een jas te leveren die volledig aan de beschrijving voldoet en compleet is, bij gebreke waarvan je de overeenkomst wenst te ontbinden en dientengevolge je geld terug moet krijgen. Belangrijk is daarvoor dat je beschikt over de N.A.W. gegevens (naam/adres/woonplaats) van de verkoper en dat kan nog wel eens een probleem vormen, vooral als Marktplaats daartoe geen medewerking verleend. Er moet dan een traject via een Gerechtsdeurwaarder worden opgestart die Marktplaats kan dwingen deze gegevens vrij te geven, althans de IP gegevens. Vervolgens moet de deurwaarder naar de providers om de aansluitgegevens van het betreffende IP-adres te achterhalen. In he geval dat de advertentie is geplaatst via een computer van de bibliotheek, internetcafé of hotspot sta je nóg met lege handen. De kosten gaan vaak niet voor de baten, helaas!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100