Ben ik strafbaar na seks met een minderjarige?

Hallo, ik was 19,20 jaar oud en ik was verliefd op een meisje van 14,15.
Zij was ook verliefd op mij, haar ouders wisten hiervan.

We hebben seks gehad, alleen na een tijd vond ik haar niet meer leuk, we kregen ruzie, ze dreigde mij aan te geven.

Ze kon me niet loslaten, ze dreigde met de zelfmoord als ik geen seks met d'r zou hebben, ik was bang so I did it.. I'm weak I know.

Ik was er niet van bewust dat dit strafbaar was :(
Haar ouders dachten dat ik haar gebruikt had etc..

Ps. Het is 1 jaar later.

Ben ik nu gewoon de lul?
Is zij ook strafbaar?
Heb ik kans op strafvermindering?

Ik maak me zorgen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent pas 'de lul' als zij daadwerkelijk aangifte doet; tot dan is er niets aan de hand (juridisch gesproken)
erotisi
6 jaar geleden
Wanneer kinderen met elkaar sex hebben, wordt dit niet snel aangemerkt als ontucht. Van ontucht is pas sprake wanneer de sexuele handelingen in strijd zijn met de sociaal-etische norm. Sex tussen een jongen van 17 en een meisje van 15 wordt over het algemeen niet snel als ontuchtig aangemerkt. Vindt de sex plaats tussen een jongen van 18 en een meisje van 13, is er al sneller sprake van ontucht, https://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-minderjarig-kind-10-11-12-13-14-15/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Formule2, deze dingen gebeuren maar al te vaak helaas. Het meisje verkeert in een machtspositie. Rechtspsychologisch onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst tien tot twintig procent van de aangiften in zedenzaken vals is.
(In werkelijkheid zijn het er echt véél meer). De valse aangifte wordt geregeld gebruikt als wraakmiddel. Er is wel ongeoorloofde seks geweest van de kant van de jongeman, maar niet zoals het wordt voorgesteld.
Het meest voorkomende motief om aangifte te doen is wraak om door middel van pressie en chantage zodoende de vriend aan zich te blijven binden.
De jonge aangeefster heeft geen benul van de zeer ernstige gevolgen die zulk een aangifte kan hebben voor de beschuldigde, maar ook voor zichzelf.
Het verhoor dat volgt op een aangifte is zeer intensief en de rechtszaak is geen pretje, na een paar uur zijn zij helemaal stuk en vallen door de mand. Maar wat zij aanrichten is niet meer terug te draaien. Ik raad je dringend aan contact op te nemen met een advocaat nog voordat er een aangifte heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Formule2, hebben haar ouders toestemming gegeven voor een seksuele relatie tussen jullie beiden? Sliepen jullie samen bij haar ouders, wisten zij daarvan en zo ja, vonden zij het goed dat jij onder hun dak iets deed wat op grond van de wet strafbaar kon zijn?

Antwoorden (1)

Als jouw verhaal klopt, en het meisje doet aangifte, dan heb je inderdaad reden om je zorgen te maken. Je bent (was) destijds inderdaad strafbaar.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ daarom is het zo'n onverstandig, absoluut fout advies, dat ik vaak hoor en ook op GV lees: als je van elkaar houdt en iedereen vindt het goed dan geeft het niet hoor.
Het meest slechte en gevaarlijke advies dat men geven kan in zulke situaties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, je bent altijd strafbaar na seks met een minderjarige.
Maakt niet uit of zij wel of niet vrijwillig mee doet.
Of ze dreigt of niet.
Dat maakt niet uit.
JIJ bent de volwassene, de meerderjarige.
De verantwoordelijk. Er zijn verschillende categorieën: "Wanneer het over seksuele handelingen en minderjarigen gaat, is de wetgever zeer streng. Er zijn echter wel verschillende maximumstraffen aan de delicten gehangen. ...etc. " "Ontucht / seks met minderjarigen 12, 13, 14, 15 jaar oud
Handelingen met minderjarigen van twaalf tot zestien die bestaan uit het buiten echt plegen van ontucht zijn verboden. Dit geldt zowel voor vrijwillige handelingen als voor onvrijwillige handelingen.
Maximumstraf: 8 jaar gevangenisstraf."
http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/ Bronnen:
- http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jodokus,
Die 8 jaar is wel het alleruiterste, dan moet er ongeveer sprake zijn van pedofilie.
Trouwens daar werd tot ver in de tachtiger jaren van de vorige eeuw heel anders over gedacht. Dat is men heden 'vergeten'.
https://www.volkskrant.nl/voorpagina/toen-was-pedofilie-nog-heel-gewoon~a3633812/ Het meisje, maar ook haar ouders die er blijkbaar van wisten, moeten zich eerst nog maar eens achter de oren krabben. Het gaat hier om consensualiteit tussen een meerderjarige en een minderjarige. Er kan aanleiding zijn dat er met volledige consensualiteit rekening wordt gehouden.