Is ergens wonen en je daar niet inschrijven illegaal? Welke risico's zijn daar aan verbonden?

De situatie is als volgt:

Ik deel een appartement met een huisgenoot, maar geen van ons beiden staat ingeschreven op dat adres. Het huis staat namelijk nog altijd op naam van een kennis van mijn huisgenoot, die niet van de woning af wilt.

Mijn huisgenoot woont er al een paar jaar zonder problemen, en ik sinds een aantal maanden. Wij staan allebei dus nog ingeschreven bij onze ouders.

Ik snap dat de kennis van mijn huisgenoot het 'foutste' is in deze situatie, omdat hij ons illegaal in een huis laat wonen dat op zijn naam staat. Echter wil ik graag weten, welke risico's er voor mij aan verbonden zijn en of ik erdoor in de problemen kan komen mocht iemand bijvoorbeeld "de boel verraden". Een ander scenario dat in mij opkomt, wat er gebeurt in geval van een brand of andere calamiteit.. Ik neem aan dat mijn spullen niet verzekerd zijn?

Als iemand voor mij een overzicht kan schetsen van alle risico's die er aan verbonden zijn, heel graag! Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 37 minuten:
Nieuwe vraag toegevoegd:

Ik heb nog een vraag die eigenlijk wel gerelateerd is: Ik woon nu zo’n 10 KM verder van mijn werk dan wanneer ik bij mijn ouders zou wonen. Dat zou mijn normaliter dus recht geven op reiskostenvergoeding. Weet iemand het volgende:

Als ik een adreswijziging doorvoer bij mijn werkgever, word dat dan gecontroleerd? Het is namelijk toch best wel een behoorlijk bedrag dat ik nu misloop. (175 KM x 0,19 cent per week).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
91.2K

Het beste antwoord

Nog een punt, je betaald waarschijnlijk ook geen gemeentelijke, waterschaps- en provinciale heffingen/belastingen (of een te laag bedrag). Voor de instanties woont er iemand anders en zijn alle heffingen/belastingen op dat huishouden afgestemd.

Als de eigenlijke huurder er alleen woonde betaald hij/jullie voor een 1-persoonshuishouden terwijl het eigenlijk een meerpersoonshuishouden is. Als dat uit komt dan lopen jullie het risico dat je alsnog de eigenlijke heffingen moet betalen waarbij je kans loopt dat dat over meerdere jaren wordt aangeslagen (waarbij je dan mag/moet bewijzen dat je er nog niet zo lang woont) en krijg je standaard 100% boete.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je je niet binnen vijf dagen na je verhuizing inschrijft in de gemeente waar je gaat wonen (met het juiste adres), dan riskeer je een boete van € 350,-.

Toegevoegd na 8 minuten:
Correctie: de bron http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente.html vermeldt een bedrag van € 325,-.
Antoni
9 jaar geleden
Het is in ieder geval wel strafbaar.
Als uw adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) niet juist zijn, heeft dat gevolgen voor uw contacten met de overheid. U ontvangt post van de overheid namelijk op het adres waarop u ingeschreven staat. De gegevens worden ook gebruikt door landelijke instanties zoals de belastingdienst, pensioenfondsen of – bij een uitkering – de Sociale Verzekeringsbank.

De gemeente bepaalt op basis van uw inschrijving of en waar u mag stemmen, of u recht hebt op huurtoeslag of op een parkeervergunning.

U bent strafbaar als u uzelf inschrijft op een ander adres dan waar u woont. U kunt huisbezoek krijgen en als u niet getraceerd kunt worden, wordt u uitgeschreven als “vertrokken met onbekende bestemming”. Uw recht op bepaalde vergunningen, toeslagen, uitkeringen en studiefinanciering vervalt en u kunt deze voorzieningen niet opnieuw aanvragen. Ook kunt u geen producten van de gemeente aanvragen, zoals bijvoorbeeld een identiteitskaart of paspoort, een rijbewijs, uittreksels en aktes.

Nu zal dat allemaal niet zo'n probleem opleveren, tenzij je geen contact meer hebt met je ouders, zij kunnen je op de hoogte stellen als er naar je gevraagd wordt, of als er post voor je is, ook kun je je paspoort en dergelijke in je oude woonplaats (gemeente) aanvragen en ophalen.

Maar je doet je ouders hiermee waarschijnlijk ook te kort, als zij een huurhuis hebben, dan krijgen ze mogelijk door jou geen of minder huurtoeslag meer.

Volgens de algemene regel moet je je binnen 5 dagen ingeschreven hebben op je nieuwe adres, waarmee je oude adres automatisch vervalt.
Om je in te schrijven heb je wel toestemming van de hoofdhuurder/eigenaar van de woning nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt geen recht op reiskostenvergoeding als je uit eigen wil verder weg gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je ergens gaat beginnen te werken, dan krijg je wel of geen reisvergoeding voor het aantal kilometers dat je moet overbruggen, ga je later ergens anders wonen, dan is de werkgever dit niet verplicht te vergoeden.
http://werkwacht.nl/artikel/standplaats/
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@MikeUT89
Ik ben net vorige maand verhuisd, van Amersfoort naar Kesteren. Ik werk in Utrecht dus mijn reisafstand is verdubbeld.
Toen ik mijn adreswijziging doorgaf aan mijn baas kreeg ik op maandag een bos bloemen om mij te feliciteren met mijn nieuwe woning. Op dinsdag kreeg ik een brief: "Geachte mevrouw bal bla bla...nog gefeliciteerd met uw nieuwe woning, echter opdat u uit eigen initiatief verhuisd bent zijn wij niet verplicht uw reiskosten te vergoeden. U behoud uw huidige reiskosten vergoeding Amersfoort - Utrecht"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms kan dat wel hoor. Afhankelijk van wat de totale reisafstand dan wordt. Wonen zijn ouders 2 km naast het werk en hij zelf 12, dan lijkt het me geen probleem. Maar als je voor je baas bij je ouders woont, kun je nu reiskosten krijgen tot/van dat adres. Woon je nu illegaal 10 km verder, dan is dat per week hooguit 5 x 20 km is 100 km extra. Hoe komt je aan 175? Het verschil in reiskostenvergoeding is hooguit 80 euro per maand.
Ik neem aan dat je nu illegaal heel goedkoop kunt wonen. Dan moet je je reiskostenverlies voor lief nemen. Maar zou het niet gewoon een beter idee zijn om op zoek te gaan naar een woning waar je officieel kunt huren en inschrijven en gewoon al je eigen dingen kunt regelen? Vroeg of laat komen betreffende instanties er toch een keer achter en hebben jullie alle 3 een probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima reacties, bedankt hiervoor. Het ligt er maar net aan, hoe meedenkend je werkgever hierin is.
Aanvulling op Antoni en Crea:
Je spullen zijn inderdaad niet verzekerd. De officiele huurder heeft een inboedelverzekering (of niet) voor zijn eigen spullen. Heb je de onderhuur officieel geregeld (met contract, inschrijving, toestemming eigenaar etc.) dan kun je zelf een inboedelverzekering voor je spullen afsluiten.
Je hebt ook geen huurbescherming. Wordt de situatie ontdekt dan kan de eigenaar het huurcontract met de officiele huurder opzeggen. Jij en je vriend moeten er dan uit.
Nog een doemscenario: de officiele huurder heeft schulden, reageert niet op aanmaningen. Op een dag staat de deurwaarder bij jou voor de deur. Je hebt dan geen enkel bewijs dat het jouw spullen zijn en niet die van de officiele huurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een grotere kans op problemen heb je als je met je verhuurder onmin zou krijgen.
Als die je weg wil hebben heb je geen poot om op te staan zonder contract en ook niet met een contract omdat je er niet officieel woont.
Verder hoeft niemand erachter te komen dat je daar woont, of je verhuurder zou je moeten chanteren. En over de reiskostenvergoeding, je nieuwe adres kun je beter niet doorgeven aan je werkgever aangezien de belasting er dan ook achter komt en aangezien deze aan de gemeente gekoppeld is lijkt me dat niet verstandig.
Bovendien is de werkgever niet verplicht die extra reiskosten te betalen.