Ik wil graag een carbid canon maken van 3.5 meter lang, maar mav ik hier mee in het openbaar schiete?

ik ben dan van plan op een vuilniszak op het uiteinde tedoen zodat het gas in de buis blijft en er tog een gigantische knal komt maar er niks met veel kracht weg schiet. Zou dit volgens de wet mogen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
crispy
3 jaar geleden
https://www.oudjaarswinkel.nl/c-2801310/regels-carbidschieten/
dit is een website waar je alle regels hebt per provincie en per gemeente voor carbid schieten.

Antwoorden (1)

Carbidschieten is in deze periode gebruikelijk in de fruitteelt om merels en spreeuwen bij de kersen vandaan te houden.
Het traditionele carbidschieten vindt vooral plaats met oudjaar en is aan regels gebonden.
Voorwaarden:
Sommige gemeenten stellen voorwaarden aan het carbidschieten.
Zo mag er geen gebruik worden gemaakt van (melk)bussen en of dergelijke voorwerpen met een inhoud van veertig liter of meer. DUS jouw kanon mag NIET.
Er mag bij de meeste gemeenten die een carbidverordening hebben ook niet met carbidkanonnen geschoten worden. Als plaatsbepaling waar carbid geschoten mag worden geldt bij sommige gemeenten:
De afstand moet tenminste vijfenzeventig meter van de woonbebouwing zijn;
De afstand tot gezondheidszorginstellingen is minimaal driehonderd meter;
De afstand tot dieren moet eveneens minimaal driehonderd meter zijn;
Er moet altijd van de bebouwing af geschoten worden;
De plaats waar geschoten wordt moet altijd een minimale oppervlakte hebben en er mogen geen verharde openbare wegen of paden in het gebied van het schootsveld zijn;
op zondag mag er niet binnen een afstand van 200 meter van een kerkgebouw met carbid geschoten worden.
Bovendien: een karbidkanon afsluiten met een vuilniszak dempt de knal. het grote effect heb je alleen met een echte deksel-afsluiting.