Kan een erfgrens verjaren d.m.v. een simpele ‘afscheiding’ van draadgaas?

Het betreft in deze vraag inzake een afscherming om onze twee katten op eigen grond te houden. Meer dan dit doel heeft het draadgaas niet.

De buren hebben achter hun huis slechts een ‘gangpad’ c.q. kadastrale erfgrens van 20 cm, gemeten vanuit de eigen stenen muur van de buren. Het betreft een vrijstaande woning. Om de buren bij de achterkant van het eigen huis te laten komen hebben de buren natuurlijk vrij toegang tot de eigen strookje van 20 cm grond, maar dat wordt erg moeilijk lopen, laat staan je ramen zemen. Die eigen 20 cm zijn dus voor de buren totaal onbruikbaar, maar is kadastraal wel zo in 1991 ingemeten en vastgelegd.

De buren maken overigens alleen gebruik van onze grond om normaal achter het eigen huis te komen. Wij gebruiken deze strook grond om alleen de coniferen af-en-toe te snoeien, die dus geheel volledig op onze grond staan. Om de stammen van deze coniferen is draadgaas gezet. Dit is echter zonder palen en bevestiging e.d. gedaan en staat verder geheel los. De stammen van de coniferen geven het draadgaas steun om overeind te blijven staan, meer niet. Je kunt dus zo het draadgaas weghalen, de katten blijven met deze simpele constructie in onze eigen tuin. Doel bereikt.

Concreet; kunnen de buren na 10 of 20 jaar aanspraak maken op onze grond, vanuit de eigen 20 cm grond tot aan het draadgaas? Zo ja, is het tijdelijk weghalen van het draadgaas (en daarvan foto’s te maken als bewijs) een optie om opnieuw een termijn te laten lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (3)

Je mag op eigen grond neerzetten wat je wilt (als het niet vergunnings plichtig is). De één zet een tuinkabouter neer en de ander een reepje gaas.

Ik vraag me af waarom je denkt dat buren aanspraak kunnen maken op een deel van jullie grond omdat een kleinstukje uit de echte erfgrens een stuk gaas staat.

Dan zou het bouwen van een kippenren, of konijnenhok op eigen grond ook kunnen betekenen dat de buren kunnen eisen dat de grond na een tijd tot dat hok van hen is.

Het is wel andersom, je kunt rechten verwerven, maar dat vraag je hier niet, als zij een klein beetje over jullie grond mogen, bijv om de ramen te wassen kunnen ze daar na een tijd wel een soort recht in verwerven maar de grond blijft van jullie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat recht om ramen te wassen etc bestaat al, dit heet het ladderrecht. Dit regelt dat je op andermans grond mag komen om je eigen grond/opstal te onderhouden. Aan het ladderrecht kunnen geen eigendomsrechten worden uitgeoefend na bepaalde tijd.
Nee, een erfgrens vervalt nooit. De grond die bij een pand hoort blijft altijd bij dat pand horen tenzij je de grond verkoopt of ruilt met bv een buurman (ruilverkaveling). Een stuk gaas (of soms zelfs een uitbouw van een huis of schuur/garage) zorgen er niet voor dat het na x-jaar ineens van een ander is.

Uiteraard is het wel zo verstandig om eerst met de buren te overleggen of zij dat gaas wel op hun grond willen hebben, je mag niet zomaar op andermans grond zaken plaatsen.

Wat wel kan vervallen is het recht van overpad. Dat is het recht dat de buren kunnen hebben om via jouw grond bij hun eigen huis te komen. Dit vervalt echter niet als zij het weinig of niet gebruiken of niet kunnen omdat er bv gaas van een ander op staat. Recht van overpad vervalt pas als aannemelijk gemaakt kan worden dat de buren ook via een andere weg die korter of niet veel langer is de eigen grond kunnen bereiken.

Kijk anders eens bv een aantal afleveringen van de Rijdende Rechter terug, hier komen dit soort kwesties regelmatig aan bod.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kadastrale erfgrens is de enige juiste grens en die kan niet zomaar veranderd worden. Je bent vrij om te plaatsen op je grond en de erfgrens veranderd hierdoor niet (wettelijke bepalingen uitgezonderd).
Je mag zelfs de buren weren van jouw stuk grond door middel van een hek of iets dergelijks, tenzij er recht van overpad is (of een andere erfdienstbaarheid). 'Landje pik' kan niet in Nederland en de grens kan alleen verschoven worden bij een rechterlijk bevel of zodra je een deal sluit met iemand anders.