Is het strafbaar als je je kind niet aangeeft bij de Burgerlijke Stand?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
12K
LeonardN
4 jaar geleden
Het antwoord is: Ja, dat is strafbaar (dus kan er een boete voor worden opgelegd).

Antwoorden (2)

U bent verplicht om binnen 3 dagen na de geboorte van uw baby aangifte te doen. Dat doet u in de gemeente waar uw kind is geboren. Na de aangifte geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte af. Op het niet of te laat aangeven staat een boete.
ronron1212
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@tins1969 wat denk je dat weet iedere vader en moeder oom tante en opa en oma
klaariskees
4 jaar geleden
Wel een boete, niet strafbaar, mag ik dat zo concluderen? Ik vind een artikel 1:19 van het Burgerlijk Wetboek, citeer: "Afdeling 4. De akten van geboorte, van overlijden en de akten houdende attestaties de vita Artikel 19b Indien de plaats of de dag van de geboorte van het kind niet bekend is dan wel indien de naam, met inbegrip van de voornamen, van de moeder uit wie het kind is geboren niet bekend is, wordt de geboorteakte ten aanzien van deze punten opgemaakt krachtens een bevel en overeenkomstig de aanwijzingen van het openbaar ministerie."
LeonardN
4 jaar geleden
Link/bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/aangifte-geboorte @klaariskees
Omdat iets strafbaar is kan een boete volgen... dus nee zo mag je dat niet concluderen. @ronron1212
-min geen antwoord op de vraag (uit de reactie van de vrager blijkt maar weer hoe duidelijk een antwoord op de vraag moet zijn.)
klaariskees
4 jaar geleden
Okee, bedankt. Wel boete, geen strafvervolging.
tinus1969
4 jaar geleden
@klaariskees, dat hangt af van je definitie van 'strafbaar'; er bestaat zoiets als een bestuurlijke boete (https://www.wetrecht.nl/bestuurlijke-boete/), en dit lijkt verder niet geregeld via het wetboek van strafrecht. Waarom vind je het verschil relevant?
klaariskees
4 jaar geleden
Bedankt Tinus 1969 voor je reaktie, dat was eigenlijk mijn vraag met "is het strafbaar", nml. of het wel geregeld is in het Wetboek van Strafrecht. Ik kan er niets over vinden. En de (gemeentelijke?) straf als boete varieert, ik vond hem in Culemborg voor 335 euro. De relevantie zit hem hierin, dat het fraudegevoeliger is. Wel verplicht, maar geen dramatische konsekwenties bij nalating.
Ja, er kan een boete voor worden opgelegd. Heb lang gezocht, die boete schijnt maar eur 350.- te zijn.

Bovendien schijnt fraude voor te komen. Aangifte moet gebeuren in de geboorteplaats van het kind maar de controle daarop schijnt zeker niet waterdicht te zijn zodat er ook aktes worden opgemaakt met de verkeerde geboorteplaats.
Burgerlijk Wetboek 1, artikel 19e, lid 6:

De verplichting tot aangifte moet worden vervuld binnen drie dagen na de dag der bevalling. Van een aangifte later dan de derde dag, bedoeld in de eerste zin van dit lid, wordt door de ambtenaar van de burgerlijke stand mededeling gedaan aan het openbaar ministerie.
Toegevoegd op 20 oktober 2019 10:13: bron
Computoon