Hoeveel suiker mag er in frisdrank zitten (per liter)? Of is daar geen limiet aan?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Thecis
4 jaar geleden
De limiet die er aan zit, zal waarschijnlijk in het fysieke zitten. Op een gegeven moment wordt het zo visceus dat het stroop genoemd wordt.

Antwoorden (1)

Er zit geen limiet aan. Een suikertaks zou wel een stimulans kunnen zijn, maar die is nog niet in Nederland ingevoerd.

Van de suikertaks is de frisdranktaks de meest bekende maatregel. Hiermee worden dranken belast die meer dan 80 gram toegevoegde suiker per liter bevatten. Dit geldt ook voor energydrinks en vruchtensappen. De WHO raadt een prijsverhoging van 20 procent aan (of 20% prijsverschil tussen de ongezonde en gezonde keuze); dat is ongeveer 8-16 eurocent per liter. Nederland is een van de grotere frisdrankconsumenten en -producenten in Europa: gemiddeld drinken wij 85 liter frisdrank per jaar. Op dit moment bestaat er in 29 landen een frisdrank- en/of suikertaks.
In 2015 sloten de frisdrankfabrikanten een akkoord met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om het gemiddelde aantal kcal per 100 ml verkochte frisdrank tussen 2012 en 2020 met 10% te verlagen.
Maar zoals dit artikel zegt:
“Afspraken zonder stok achter de deur zijn waardeloos“
https://www.ftm.nl/artikelen/nationaal-preventieakoord?share=1
SimonV