Accepteert de belastingdienst ook zelfgemaakte aangiften?

Als je aangifte wilt doen van een bepaalde belasting (inkomstenbelasting schenkbelasting etc) dan heeft de belastingdienst daar een bepaald formulier voor wat je kunt aanvragen of downloaden en tevens is een digitale versie mogelijk. Dat is natuurlijk heel makkelijk. Maar stel je schrijft iets op papier waar alle benodigde gegevens opstaan. Moet de belastingdienst dit accepteren of moet het op een daartoe speciaal bestemd formulier worden ingediend. Zo ja, in welk wetsartikel staat dat?

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Een "zelfgemaakte aangifte" beantwoordt niet aan de voorschriften.

In artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen staat:
1. Ieder die is uitgenodigd tot het doen van aangifte, is gehouden aangifte te doen door:
a. de in de uitnodiging gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud op bij ministeriële regeling te bepalen wijze in te vullen, te ondertekenen en in te leveren of toe te zenden (...)"

En in de Uitvoeringsregeling Algemene Wet inzake rijksbelastingen 1994 staat bijv. in artikel 20:
"Aangifte wordt gedaan door het op de in de aangiftebrief, bedoeld in artikel 4a, aangegeven wijze, inleveren of toezenden van de gevraagde gegevens of bescheiden."

En in artikel 4a staat dan weer:
"Het uitnodigen tot het doen van aangifte geschiedt door het uitreiken of toezenden van een aangiftebrief waaruit blijkt de wijze van het doen van aangifte, een omschrijving van de gevraagde gegevens of bescheiden en de termijn waarbinnen aangifte moet worden gedaan."
Computoon
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Ok, die aangegeven wijze van artikel 4a moet dan explciet zijn omschreven als het 'officiele' aangiftebiljet?
Maar stel je doet zelf aangifte zonder daartoe uitgenodigd te zijn, zijn er dan nog vormvoorschriften?
ronron1212
4 jaar geleden
Dan gelden de zelfde regels