Dat kan mits je het op een bepaalde manier vraagt of zegt. Zoals ik vind u een klootzak is vrijheid van meningsuiting. Maar zeggen van u bent een klootzak dat is het beledigen van een ambtenaar in functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzei de agent een slechte dag heeft. Geloof me maar dat je mee gaat. Achteraf wordt wel bekeken wat juist is. Maar waarom iets beledigends vragen aan een politie?? Dat is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet waar! Heb ooit eens gezegd tegen een agent: Ik vind u een klootzak!! werd opgepakt en kreeg een boete voor het beledigen van ambtenaar in functie, kon hoog en laag springen dat het mijn mening was.
De agent had zijn dag ook niet leek me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach dat is echt onzin, van "ik vind u een klootzak" ik hoop dat je word gepakt als je dat zegt. Dat heeft niks met vrijheids van meningsuiting te maken maar gewoon met bijdehand zijn -.-"
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
onzin
het ligt eraan wat je vraagt en in welke situatie.

als je vraagt 'werkt u al lang bij de politie' zal het niet zo'n probleem zijn ook al bedoel je ermee dat je de manier van ingrijpen overtrokken vind.

als je vraagt of het misschien een idee kan zijn om door bepaalde seksuele handelingen promotie te maken zal dit in het verkeerde keelgat schieten.

als je duidelijk ergens op doelt met je vraag kan het zeker worden gezien als belediging van een ambtenaar in functie (boete dus)

zit je net op de grens of is de jut in kwestie niet al te fel zou hij je kunnen vorderen om uit zijn buurt te gaan onthou in dit geval wel dat de 3e keer bingo is en er een ritje naar het bureau aan vast kan zitten om je reactie uit te leggen. als ze terug willen etteren kan het wel even duren voor iemand de tijd kan vinden om een woordje met je te wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de vaag op een 'beledigende toon' stelt zou je dat kunnen interpreteren als het beledigen van een ambtenaar in functie!
Om te kunnen bepalen of er sprake is van beledigingen in de zin van artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht, moet eerst een omschrijving gegeven worden van wat onder een belediging moet worden verstaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hierbij nog een casus:
http://hobbes.punt.nl/?r=1&id=370521
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook aan oom agent vragen: of dat ie zich geen enorme klootzal voelt? Daar kun je wel mee wegkomen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kom je niet mee weg, want je insinueert heel duidelijk dat jij de agent wel een klootzak vindt. En daar pakt hij je op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef hem een sigaret of sigaar! Als ie vraagt waarom? dan kun je verwijzen naar alle bekende schadelijke aandoeningen die op het pakje staan gheghe!
Als je zegt/vraagt aan een agent die jou vervelend heeft behandeld:
Als ik u was zou ik me voor deze handelwijze schamen
of
Ik vind uw manier van doen beneden peil
of
Als ik zou zeggen dat ik u een hele nare man vind, is dat dan een strafbare belediging van een ambtenaar in functie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan bedoel je iets negatiefs of kritisch maar het lijkt mij niet strafbaar. Zou het wel een van een agent willen horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
de voorbeelden, die je geeft, vallen niet onder belediging.
Als je het verpakt in een juridisch aanvaarde ombuiging dan komt de boodschap wel over maar kan men het je niet aanrekenen.
Op de voorpagina van roddelbladen worden koppen aangeduid als vraag. Voorbeeld: Is het zo dat prins Willem Alexander vroeger een reep chocola uit de kast van zijn broer heeft gestolen? Zo zou je bijvoorbeeld tegen een agent kunnen zeggen. Ik denk dat mijn broer u een ontiegelijke kl...zak vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 266

1Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.

2Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Bij dit artikel zijn een aantal zaken van belang:

de belediging moet in het openbaar hebben plaatsgevonden, oftewel anderen moeten de belediging ook gezien of gehoord hebben.

Als beledigend wordt gezien dat, wat in de publieke opinie als beledigend wordt beschouwd. Vaak moet je dan denken aan scheldwoorden en gebaren. Klootzak wordt bijv in ons land als scheldwoord en beledigend gezien. Bij koekenbakker bijv is er al discussie mogelijk, of dit als beledigend gezien moet worden. Officier van Justitie bepaalt, of hij het ernstig genoeg vindt, om de zaak op te pakken.

De politieagent moet zich ook daadwerkelijk beledigd voelen. Hij moet in het proces verbaal zijn gevoelens omschrijven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ook een vraag kan een belediging zijn, hè..Het hoeft niet perse een opmerking te zijn.

Als je bijvoorbeeld vraagt: 'Werken er bij de politie nog meer van dit soort kl...zakken'

In dat geval heb je een zogeheten 'ingeklede belediging' gemaakt..en ga je absoluut op de bon.

Zeg je daarentegen: 'Ik kan met de beste wil van de wereld geen respect voor het politieapparaat voelen' dan kunnen ze jou dat niet middels een bon wegens belediging verwijten..en ga je dus vrijuit..

Overigens 'voelen' ze zich al heel snel beledigd..pas dus daarom altijd op hoe je iets je zegt.

Groet,

Ton