Ben je verplicht te antwoorden op vragen van de politie, nadat ze je ID al gezien hebben, en je zakken leeg te maken?

Overlaatst zat ik samen met een vriend op een bankje op de markt. Ik zag een combi voorbij rijden en keek er gewoon naar. Ik zag ze stoppen en omkeren, ze stopten vlak naast ons. Ze vroegen ons om onze identiteit te tonen, dit hebben we allebei gedaan. Maar daarna vroegen ze ons om in de combi te gaan zitten en vroegen ze ons om onze zakken leeg te maken. Ik heb toen meegewerkt, maar ik vraag me af of dit moet of niet? Ik vind het nergens terug. Mijn vraag is dus of het verplicht is te antwoorden op de vragen van de agenten nadat je je ID al getoond hebt en of het verplicht is mee te gaan in de combi en alles uit te halen. Mag je m.a.w. weigeren om in de combi te stappen en weigeren alles uit te halen?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

ID kaart moet je laten zien, spullen uit je zakken halen of in je tas kijken mag je weigeren, maar dan bepalen hun of ze je mee nemen naar het bureau. Toegevoegd na 59 seconden: Om gedoe te voorkomen zou ik gewoon mee werken.

Nee, dat mag dus niet zo maar. Je zakken leeg laten halen valt onder fouilleren. En dat mag niet zo maar, tenzij je je in een "veiligheidsrisicogebied" bevind. http://www.politie.nl/onderwerpen/preventief-fouilleren.html In andere gevallen, moet er een redelijk vermoeden zijn, dat jij schuldig bent aan een strafbaar feit. Dit lijkt mij hier niet het geval. http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/27.html (lid 1) http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/55b.html (lid 2) Jij hebt zelf mee gewerkt, en dat voorkomt soms een hoop gezeur, maar officieel mag het niet. Het feit dat jij ergens naar kijkt, is geen redelijk vermoeden van een strafbaar feit. Toegevoegd na 2 minuten: Dat je je ID altijd moet laten zien klopt eigenlijk ook niet: "De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren." http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer.html Maar dit is een rekbaar begrip natuurlijk, dus om problemen te voorkomen zou ik het altijd laten zien als ze er om vragen, ook als ik vind dat ze er geen reden toe hebben. Toegevoegd na 4 minuten: Ik zie nu in de reacties, dat je mogelijk van Belgische afkomst bent, in dat geval: mijn antwoord geld voor Nederland.

Zowel in Belgie als in Nederland mag dit niet zonder meer. Zou ook niet best wezen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag bij willekeur gevraagd worden om uw legitimatie. Of onder verdachte omstandigheden en daarbij mag inderdaad gevraagd worden om uw zakken te legen als daar aanleiding toe is. Medewerking verlenen is sowieso altijd verstandig. Misschien leek het in de ogen van de dienders wel een verdachte omstandigheid. Het is lastig om te oordelen aan de hand van een eenzijdig verhaal. Immers een verhaal kent twee zijden. Dienders zijn soms net mensen. Het is net hoe zij hun kant van het verhaal zien of willen zien. Zo heb ik nog een grappige anekdote over hardwerkende dienders Ook ik heb een paar uur op een wazig bureau gezeten door de lakse houding ( of onschuldig onwetendheid ) van een paar dienders. Ik was op dat moment in civiele kleding participant tijdens een militaire oefening. Ten tijde van deze actie droeg ik natuurlijk geen legitimatie. Ik liep langs een hekwerk van een complex om daar een verkenning uit te voeren. Ik zag een politiewagen de weg achter mij oprijden en gaf er geen notie aan. Totdat ze bij mij stopten en uitstapten, ik ben toen opgestaan en naar hun toegelopen. Eentje trok plots zijn dienstwapen en sommeerde mij om mijn wapen uit de holster te nemen en op de motorkap te leggen, wat ik natuurlijk ook deed. .............In mijn opinie een enorme tactische fout............ Naar mijn uitleg werd op dat moment absoluut niet meer geluisterd en werd geboeid afgevoerd. Deze dappere mannen wensten toen ook niet om het e.e.a te verifiëren omdat het midden in de nacht was en wilden daar pas de volgende dag mee aan de slag. Ook wensten ze niet om mee te gaan naar onze cp ( commandopost ) of contact op te nemen met de lokale autoriteiten, dergelijke zaken worden namelijk aangevraagd en de plaatselijke politie dient daarvan op de hoogte te zijn. Dus werd ik aangehouden en moest dus even in het hok. Anderdaags is natuurlijk het e.e.a wel netjes opgelost. Maar deze "lakse houding" heeft hun wel een fikse uitbrander opgeleverd. Mede omdat het e.e.a per direct geverifieerd kon worden. Maar ja, ook in hun ogen waren dit natuurlijk verdachte omstandigheden. Omgekeerd had ik hetzelfde gedaan ( maar had wel het verhaal geverifieerd ). Ach het leverde toen wel weer een leuk verhaal op in de krant. Maar ook hier had een verhaal twee kanten.

De vraag was of je tot antwoorden verplicht bent. Dat is niet het geval. Je kunt de agent zeggen dat je gebruik wilt maken van je recht te zwijgen. Antwoorden is niet verplicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100