Is een nooduitgang of vluchtroute verplicht in een flatgebouw?

Ik woon in een flat 4 hoog met alleen een trap.
aan de voorzijde heb ik een balkon zonder ladder o.i.d. wel is er voor de deur enkele 10 tal-meters van mijn balkon een stukje waar je eigenlijk niet mag parkeren.
Er hangt een klein bordje deze plaats vrijhouden voor brandweer.
Maar vaak parkeren mensen hier toch gewoon mag dit allemaal zo maar?
als er brand of veel rookontwikkeling is op een van de 3 onder gelegen verdiepingen kun je geen kant uit want er is maar 1 manier om de woning te verlaten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
10.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Dat verschilt per gemeente. Vraag het daar even na hoe het in jouw situatie zit.
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo verschilt dat per gemeente?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zullen toch wel richtlijnen voor zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Er hangt een klein bordje deze plaats vrijhouden voor brandweer.
Maar vaak parkeren mensen hier toch gewoon mag dit allemaal zo maar?" Nee, natuurlijk niet !
Handhaving dient te geschieden door gemeente en politie. Mochten auto's daar parkeren pak dan de telefoon en dien een klacht in. Een ander middels is briefje achter de ruitenwisser. Het zal niet gewaardeerd worden, maar maakt mensen wél bewust van het gevaar dat ze voor anderen veroorzaken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
V.w.b. je vluchtroute...
Veelal zal het trappenhuis geen brandbare materialen bevatten en daarmee altijd veilig zijn. Op die manier is een veilige vluchtweg gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Natuurlijk ken ik het gebouw niet, maar vroeger werd weinig tot geen rekening gehouden met calamiteiten tijdens de bouw. Misschien was dat geeneens verplicht??? Is het geen idee om een vluchtladder te kopen? Mijn moeder woont ook in een appartement met maar 1 vluchtweg, 3 hoog (begane grond heeft een restaurant), in het centrum...
Deze ladder ligt onder haar bed en kan ze aan elk raam etc hangen.
Geeft toch een veilig gevoel.

Antwoorden (1)

Er zijn richtlijnen voor vluchtroutes welke over het algemeen worden gecontroleerd door de brandweer.
In alle woongebouwen geldt dat bewoners tenminste één uitgang binnen 30 meter (gecorrigeerde loopafstand) moeten kunnen bereiken. De route naar een tweede uitgang mag dus langer zijn. Een vluchtroute start altijd binnen een woning en krijgt een andere status op het moment dat een persoon een gemeenschappelijke galerij of hal in stapt.
Omdat elk woongebouw anders in elkaar zit kan je jouw situatie toetsen aan de algemene regels onder de link.