Mag een bestaande VVE worden ondergebracht in een andere VVE?

Bestaande actieve VVE bestaat uit slechts 2 eigenaren (appartementen).
Mag deze VVE nu naar een andere grotere VVE (bv 10 eigenaren) worden overgeheveld?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Is het een gebouw of zijn het aparte gebouwen?
roelp
4 jaar geleden
Het is een gewone woning met beneden (de buurman, eigen voordeur) en bovenwoning (tweede bewoner ook eigen voordeur). Gewoon twee aparte huizen boven op elkaar.
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom zo je dan bij een andere vve aansluiten?
roelp
4 jaar geleden
Omdat de VVE beheerder dat voorstelt. Maar weet niet of dat toegestaan is.
ronron1212
4 jaar geleden
Jullie hebben een beheerder om de zaken te regelen?
ronron1212
4 jaar geleden
Wat is het belang van de andere vve dan?
roelp
4 jaar geleden
Omdat die groter is en meer mogelijkheden bied volgens de beheerder. Maar de vraag blijft, afgezien van het waarom, mag dit?
ronron1212
4 jaar geleden
Waar is die andere vve dan je uitleg is niet voldoende
LeonardN
4 jaar geleden
Wat maakt dat dan uit ronron1212? Is er een regel die het overgaan van de ene VVE in de andere verbiedt als de gebouwen van de ene vereniging verder dan een X-aantal meter van de andere afstaan.
ronron1212
4 jaar geleden
Als de huizen niets met elkaar te maken hebben dan is het niet logische en ook niet handig hou zo het met d vermogens gaan en de bijdrage?
LeonardN
4 jaar geleden
Dat zijn details voor de vrager en VVE's om uit te werken, de enige vraag is, is of het mag, niet of het handig/logisch is in jouw ogen.
roelp
4 jaar geleden
Jij snapt de vraag LeonardN.
ronron1212
4 jaar geleden
Hoe kan je een vve samenvoegen als de panden geen verbintenis hebben? Dat is ook wat ik vraag om toe te lichten

Antwoorden (2)

Ja dat mag maar dat moet wel met in acht neming van bepaalde regels en er bestaan ook verschillende vormen van 'overhevelen' ----> fuseren. Een daarvan is de vermogensrechtelijke fusie:
Hierbij wordt (een gedeelte van) het vermogen van de ene organisatie overgedragen aan de andere. Uw organisatie kan een nieuwe vereniging of stichting oprichten, waaraan de partijen hun vermogen overdragen, maar u kunt ook een van de fuserende partijen laten voortbestaan. De partij(en) die hun vermogen overdragen, kunnen vervolgens worden ontbonden. Bij
verenigingen moet de Algemene Ledenvergadering het fusiebesluit goedkeuren.
De vermogensrechtelijke fusie is arbeidsintensief. Elk vermogensbestanddeel, maar ook elk contract, moet op de wettelijk voorgeschreven wijze worden overgedragen aan de nieuwe organisatie. Dit geldt voor het onroerend goed (bij notariële akte), maar ook voor vorderingen, overeenkomsten met leveranciers en dergelijke zaken. Zie bron voor overige.

Vaak worden fusies om de reden gedaan omdat kleine verenigingen van eigenaren vaak niet goed in staat zijn om het vastgoed dat zij moeten beheren goed te onderhouden. Het gevolg is dat koopwoningen verpauperen omdat er geen adequaat onderhoudsbeleid wordt gehanteerd. Kleine VvE’s, met enkele of soms zelfs maar 2 woningen, lopen vaak tegen het probleem aan dat er geen besluiten kunnen worden genomen omdat er bij tegengestelde standpunten geen meerderheid van stemmen is. Als de buurman een bepaald voorstel niet ziet zitten dan gaat het niet door en gebeurt er dus niets.
Het kan dus ook nog voordelig zijn.

Maar informeer goed naar de voorwaarden en voordelen.
erotisi
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Het vastgoed kan niet worden overgedragen omdat dat van de eigenaren is.
erotisi
4 jaar geleden
De appartementen zelf inderdaad niet maar het gaat hier dan om eventueel vastgoed waar de vve kantoor houden.
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo kantoor houdt @erotisi dan is meestal een extene beheerder die door de vve is ingehuurd.
Er is wel in Rotterdam een methode gebruikt die blokvereniging heet.
Een Blokvereniging is een vereniging die het beheer en onderhoud van haar leden - uitsluitend VvE’s - verzorgt. Alleen VvE’s uit hetzelfde bouwblok kunnen lid worden. Als dat gebeurt worden de splitsingsakten gewijzigd en dragen ze al hun taken (zoals beheer, onderhoud, verzekeringen, incasso, maken onderhoudsplannen) over. In de Blokvereniging geldt een stem per appartementsrecht.
Je kunt namelijk alleen een vve samenvoegen als er een onderling verband bestaat tussen de huizen. dus bijvoorbeeld een heel blok met dezelfde huizen aan elkaar gebouwd.
Een samenwerking / samenvoeging van VvE’s is niet zo maar geregeld. Alle VvE-leden van de betrokken VvE’s moeten overtuigd worden van het nut van samenwerken / samenvoegen, want één dwarsligger kan een besluit tegenhouden. Als alle VvE-leden een positief oordeel hebben, moet bepaald worden welke activiteiten worden overgedragen naar de blokvereniging. Daarna moet door de notaris een akte worden opgesteld.
Mogelijkheden tot opschaling van VvE’s 9leden worden aangepast. Kortom: er moeten heel wat keuzen worden gemaakt, die administratief moeten worden vastgelegd.
Toegevoegd op 12 september 2019 05:44: tekst
ronron1212