Is het ook strafbaar om bijv. een belastingambtenaar te beledigen?

Vaak wordt gesproken over belediging van een ambtenaar in functie bij politieagenten. Maar is het ook strafbaar als je je negatief uitlaat over tegen een belastingambtenaar of gemeente ambtenaar? Zijn daar voorbeelden/vonnissen van?
En wat is dan bijvoorbeeld strafbaar?

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Mensen beledigen is sowieso een brevet van onvermogen.
Pieterke
4 jaar geleden
Waarom zou je iemand expres beledigen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Maar is het ook strafbaar als je je negatief uitlaat over tegen een belastingambtenaar of gemeente ambtenaar?" Je negatief uit laten over iemand, ook een ambtenaar in funktie mag. "Dit is al de derde keer dat hij het verkeerde stuk opstuurt ! Die man stapelt fout op fout!" Wat jij waarschijnlijk bedoeld is beledigen, schelden of bedreigen. Dat mag niet!

Antwoorden (3)

Als het gaat om een ambtenaar in functie: Ja!
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ kort en krachtig ja, maar er zijn nuanceringen en de context heeft ook invloed.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/82544/Werkstraf-voor-bedreigen-en-beledigen-belastingambtenaren
Als er aangifte wordt gedaan en de rechter beslist dat de "belediging" niet opgevat kan worden als vrije meningsuiting dan is de kans groot dat de bevoegde rechter een taakstraf en/of een voorwaardelijke gevangenisstraf oplegt.
Dus ja, voor het beledigen en/of bedreigen van een Belastingambtenaar/Belastinginspecteur kunnen flinke straffen worden geëist.
Ook een Belastingambtenaar is een ambtenaar in functie tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden in functie.
https://ahl-advocaten.nl/schelden-mag-niet
Dit geldt ook voor de Gemeenteambtenaar tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden in functie.
Welke uitlatingen of verwensingen niet vallen onder vrije meningsuiting is afhankelijk van de context en ter beoordeling van de rechter.
Moet zijn: dat de bevoegde rechter een taakstraf en vaak nog daarbovenop een (voorwaardelijke) gevangenisstraf ….
Toegevoegd op 24 augustus 2019 17:01: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
"Iets" genuanceerder. Dikke plus!
Het is strafbaar om elk mens te beledigen, dus niet alleen een ambtenaar.