Kan een politie agent buiten functie een minderjarige zomaar aanhouden voor geluidsoverlast?

Ik ben aangehouden wegens geluids overlast door een politie agent die op dat moment niet in dienst was hij heeft twee keer gevraagd of de muziek zachter kon dat hoorde ik beide keren niet toen heeft hij mijn box afgepakt. Ik heb toen meerdere keren gevraagd of hij mijn box terug wou geven dat heeft hij niet gedaan dus schold ik hem uit toen wou hij mij onderuit halen en sloeg ik hem daarvoor en toen is hij overgegaan in arrestatie tijdens die arrestatie heeft de agent buiten dienst mijn pols gebroken en mijn eigendom kapot gemaakt gelukkig kwamen voetgangers die alles zagen gebeuren helpen toen heeft de agent buiten dienst mij losgelaten nu heb ik een gebroken pols en een kapotte jas van €150 en een kapotte box van €170 en de agent buiten dienst heeft niks en nu is mijn vraag is dit machtsmisbruik

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
Je hebt hem uitgescholden en geslagen, dat is niet netjes.
Edraket
4 jaar geleden
Je vertoont onbeschoft gedrag en dan klaag je als je daarvoor de rekening krijgt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een agent is 24 uur, zeven dagen per week in dienst en bevoegd zijn functie uit te oefenen. Jouw gedrag valt onder strafbare feiten en kan onaangename gevolgen hebben voor jouw toekomst, zoals aantekeningen in jouw justitiële documentatie. Wees blij dat je mij niet tegenover je had, dan had je beslist nu niet op Goeie Vraag je beklag kunnen doen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Wow.... ik vind dat hier erg snel en zonder alle feiten te kennen partij gekozen wordt voor de agent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn je pols en spullen niet kapot gegaan door je eigen toedoen? Slaan, schoppen, worstelen met de agent?
Als jij je van meet af aan normaal had gedragen en je volwassen had opgesteld was dit allemaal niet gebeurd. Dus is het in mijn optiek je eigen schuld. Als jij direct had geluisterd was dit allemaal niet gebeurd.
En een agent slaan is een heel ernstig delict. Ik gok dat je hier een beste staf voor gaat krijgen. Leermomentje voor je hoop ik!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wow, de muziek die uit de box komt is zo luid dat vragensteller driemaal de vraag niet hoort , scheldt de agent uit en slaat hem zelfs. Pleegt nog verzet.
Alles volgens eigen zeggen van @Andre2k19 himself
Wow, dat is nogal wat. Zie wetboek van strafrecht, artikel 180.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Manonnetje33, zoals de vragensteller de feiten die hij pleegt, pleegt hij een ernstig delict. Dit kan zelfs een onvoorwaardelijke gevangenisstraf rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Moet zijn: zoals vragensteller zelf de feiten die hij pleegt beschrijft, pleegt hij een aantal zeer ernstige strafbare feiten.
Z512099
4 jaar geleden
Je pols breken en eigendom vernietigen vind ik toch buiten proporties, niet normaal...of leven we al in een politiestaat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jammer, dat er niet méér politie op straat kan zijn.
crispy
4 jaar geleden
Je geeft aan dat het een politieagent is buiten functie. Hoe weet je dat?
Het lijkt me van groot belang of hij zich vooraf gelegitimeerd heeft als politieagent. Als hij eerst geweld gebruikt en dan pas achteraf zegt dat hij politieagent is, dan is jouw verzet tegen zijn gewelddadig optreden je niet aan te rekenen, in tegendeel: jij beschermt je eigen bezit omdat hij die box van je heeft afgepakt. En volgens jouw verhaal begint hij met geweld te gebruiken, waarna je hem hebt geslagen.
Al met al vind ik het maar een raar verhaal, kan me niet voorstellen dat het helemaal zo gelopen is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Z512099, het feit alleen al dat Andre2k19 in staat is hier ongeremd digitaal zijn beklag te doen, is het beste bewijs dat Nederland geen politiestaat staat is, ook niet in wording. Dit geldt ook voor België.
In een politiestaat was voor vragensteller, met zijn helpers, al gelijk zonder pardon, de maatregel voorarrest voor onbepaalde tijd toegepast. Don 't jou worry.
erotisi
4 jaar geleden
Zelfs een burger zou via burgerarrest deze acties hebben kunnen uitoefenen. Maar ook dan geldt dat proportionaliteit met het gebruik van geweld van toepassing is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest

Antwoorden (1)

Een politieagent is, als deze niet geschorst is, altijd in functie en 24/7 bevoegd, overal in Nederland, alle dagen van het jaar, om in die functie op te treden, ook buiten diensttijd. Dus: ja, hij mag jouw verzoeken de door jouw veroorzaakte geluidsoverlast te staken.
Hij mag het zelfs bevelen.
Als je geen gevolg geeft aan dit verzoek/bevel, mag hij tot aanhouding overgaan. Arresteren dus en naar het politiebureau laten vervoeren.
Ook zelfs de omstanders die zich ermee bemoeien en zich tegen de agent keren.
Dat is ook een strafbaar feit dat onaangename gevolgen kan hebben.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ik hoorde niet dat hij dat zei, zucht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ ...dus schold ik hem uit...
crispy
4 jaar geleden
Maar dan moet hij zich wel bekend maken als politieagent. Zonder dat zou ik nooit accepteren dat mijn apparatuur door zo iemand wordt afgepakt en dat er geweld tegen me wordt gebruikt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@crispy
Dat is voor mij nou ook net het punt. De agent heeft 2x gevraagd of de muziek wat zachter kan, maar als vragensteller dat niet hoort is het logisch dat hij niet reageert. De agent dient zich er ook van te vergewissen dat zijn boodschap is overgekomen en te waarschuwen welke maatregelen gaan volgen voordat hij plots spullen af gaat pakken. Ik zou me ook verdedigen wanneer iemand in burger plots aan mijn spullen gaat trekken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozwie.. De vragensteller deed het voorkomen dat hij de vraag niet verstond, ook niet na herhaling. Dan heeft verdere uitleg geen enkele zin, want dat verstaat de vragensteller dus ook niet. Dan is er maar één remedie en dat is zelf dmv de volumeknop het geluid lager draaien.
Hierbij liep het door het acute agressieve, aanvallende gedrag en met behulp van zijn vrienden, volledig uit de hand. Ik geef het
je te doen, een gewone vraag stellen nav een klacht, en dan één alleen tegen een groep.