Wat zijn de kosten van een rechtbank als ik een boete van OV niet betaal?

Ik heb onlangs een boete gekregen omdat ik door (de verplichte) OV chipkaart dacht in gechecked te zijn toen ik hem er langs haalde, maar blijkbaar het bericht van mijn voorganger zag.

Nu heb ik bezwaar aangetekend bij connexxion en deze hebben hem afgewezen, ondertussen wel 2 keer de boete verhoogd wegen niet betalen. Lijkt me niet geldig omdat ik bezwaar heb gemaakt.

Stel dat ik nu nog niet betaal en ik wil het voor de rechter laten komen, omdat deze ov chipkaart een grote faal met veel gebreken is. Wat zal dit mij dan kosten?

Voor de gene die het willen weten, ik heb de kaart langs de lezer gehaald. Door veel geluid heb ik de piep niet gehoord, heb hierbij nog even duidelijk gekeken op de display en hier stond dat ik was ingechecked. Achteraf was dit de passagier voor mij. Het enige dat aangeeft dat je bent ingechecked als je dicht op de voorganger loopt is een piep, als je deze niet kunt horen (slechthorend of door wat voor oorzaak dan ook) kun je niet zien of je bent ingechecked. Bij het lezen van de pas wijzigd namelijk het scherm of lampje niet en dat lijkt mij toch een simpele software matige aanpassing.

PS. Als iemand zich geroepen voelt om mij bij deze principe kwestie bij te staan :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (4)

Helaas moet je een boete betalen voordat deze voor kan komen. Een bezwaar is geen reden om een boete niet te betalen en dus zal de boete + verhogingen gewoon betaald moeten worden.

Kosten van de rechtbank bestaan in ieder geval uit de griffiekosten, uit het hoofd zo'n 80 euro als u het uit eigen naam doet (dus niet als bedrijf). En uiteraard kunt u het verder zo duur maken als u zelf wilt, een raadsman kost ook wel aardig wat duiten, maar is niet verplicht als u naar de kantonrechter stapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik een boete altijd begrepen heb is dit een schikking en als ik niet schik dan gaat het een gerechtelijke procedure worden. Betalen is dus schikken en mogelijkheid tot gerechtelijke procedure en bezwaar vervalt hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk op je boete sjors, daar staat of je bij bezwaar wel of niet eerst moet betalen. Dat is 100% zeker bij bijv een boete voor te hard rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staat niet op of ik moet betalen of niet. Alleen het adres waar ik dit heen moet sturen.
Kosten van de Rechtbank hoef je niet te betalen. In strafzaken worden deze uit algemene middelen betaald. De belastingbetaler dus. Daar komt bij dat jij pas nadat je bij de Kantonrechter naar de Rechtbank kunt gaan. Jouw OV-wordt dus door een Kantonrechter behandeld. Als je het niet eens bent met diens beslissing, kun je in beroep bij de Rechtbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord lijkt mij juist. OV-boetes vallen onder het strafrecht.
1. Er zijn geen griffiekosten. Als de OV-boete niet betaald wordt dan zal de officier van justitie u vervolgen. U ontvangt een dagvaarding. Het niet-naleven van de plicht om betaald te hebben is een overtreding het het strafrecht. In het strafrecht zijn er geen griffiekosten.

2. Bezwaar maken bij ov-boetes geeft geen uitstel van betaling. De verhogingen mogen dus gewoon in rekening gebracht worden, en moeten dus ook betaald worden wordt u bij de rechter in het ongelijk gesteld.

3. Het is mijns inziens een kansloze zaak. De vraag die bij de rechter voor zal liggen is of er terecht een naheffing en een boete is opgelegd. Het staat onverminderd vast dat je niet betaald hebt voor de rit. Dat heb je waarschijnlijk ook toegegeven in je bezwaar.

Als de rechter al naar je uitleg wil luisteren, hoe ga je dan bewijzen dat dit in het bovenstaande geval ook daadwerkelijk gegaan is zoals jij omschrijft? En waarom is het niet jouw verantwoordelijkheid om te controleren of je daadwerkelijk ingecheckt hebt? Je geeft immers toe dat je de piep niet kon horen.

En daarbij: de intentie is bij dit soort overtredingen niet van belang. Dat u niet de bedoeling had om zwart te rijden, of dat u onder de indruk was dat u niet in overtreding was, doet niets af aan dat de overtreding gepleegd is of aan de hoogte van de sanctie. Als u per ongeluk een treinkaartje met een verkeerde datum had gekocht, dan had u ook nog steeds zwartgereden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het een studentenkaart in de vrij-reizen periode?
Dan maak je een kleine kans de boete te declareren.

In ieder geval zou ik de boete (onder protest!) betalen.
Eventuele verhogingen van de boete zal je nooit terugwinnen.

In het vervolg in het handig om de laatste 3 cijfers van je chipnummer uit je hooft te leren: je gehele nummer verschijnt op het scherm als je incheckt, zo is het duidelijker of de automaat je heeft gepakt. Bij het lezen flitst het scherm (heel snel) en verandert het weergegeven nummer.

Als je dit echt wil doorzetten, bespreek dan eens je kansen bij een rechtswinkel (niet juridisch loket, die doen vaak chagrijnig). Deze worden gerunt door rechtenstudenten, misschien dat zij er de lol wel van inzien.