Als ik een geregistreerd partnerschap aanga met periodiek verrekenbeding, wat heeft dit dan voor gevolgen voor mijn vermogen bij scheiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het periodieke rekenbeding zorgt ervoor dat het vermogen gedurende het partnerschap wordt verdeeld. Er is immers geen gemeenschap. In bepaalde situaties kan er 'scheefgroei' in vermogen ontstaan, bijvoorbeeld wanneer een van beide partners veel meer in de vermogensgroei bijdraagt dan de ander.
Door een periodiek verrekenbeding af te spreken, spreek je dus af om gedurende de partnerschap de groei van het vermogen jaarlijks 'af te rekenen' door de vermogensgroei evenredig te verdelen.

Echter, dat periodieke verrekenbeding moet je vervolgens wel naleven, dus je moet inderdaad periodiek (jaarlijks) afrekenen. Doe je dit niet, dan zal de rechter achteraf alsnog beoordelen tot wie welk vermogen toebehoort, wat juist met de regeling van het periodiek verrekenbeding beoogd wordt te vermijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: dan zal de rechter "bij onduidelijkheid" achteraf alsnog beoordelen...