waarom mag je in sommige stukken in duitsland zo hard rijden als je zelf wilt?

aangezien dat levensgevaarlijk is

4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Overigens rij ik liever hard op de Duitse wegen dan op normale snelheid in buurland Polen.
http://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20190410STO36615/aantal-verkeersdoden-in-de-eu-infografiek Nu staat het jammer genoeg niet per land per type weg uitgesplitst, maar Polen is echt link aangezien daar weinig goede snelwegen zijn en bijna alles over een soort provinciale wegen gaat, en dwars door de centra van dorpen en steden.
popeye
4 jaar geleden
bedankt mensen, klinkt fair enough. zal ik de vraag sluiten?
Ritsuka
4 jaar geleden
Een vraag kun je niet sluiten popeye
Cryofiel
4 jaar geleden
Je mag dan op sommige stukken snelweg zo snel rijden als je zelf wilt... maar als je bij een ongeluk betrokken raakt en je rijdt sneller dan 130 km/u, ben je toch voor minimaal de helft aansprakelijk. Dus stel dat jij 180 rijdt, en een ander maakt een domme fout waardoor een ongeluk ontstaat waar jij bij betrokken bent. Dan ben jij voor 50% aansprakelijk, ook al was de ander voor 100% schuldig.

Antwoorden (3)

Omdat dat de wetgever niet overal snelheidslimieten heeft aangegeven.

Dat is in Duitsland een politiek punt waar velen achter blijven staan, waarschijnlijk omdat veel kiezers het prettig vinden dat ze lekker snel over de autobahn kunnen rijden. Je zou het wellicht kunnen vergelijken met de Amerikaanse politiek op wapens, of de Nederlandse politiek op drugsbeleid. Andere landen kijken er soms met verbazing naar, en ook intern zal er het nodige commentaar op zijn, maar wat eenmaal zo is, is altijd moeilijker te veranderen dan te behouden.

Wellicht dat nieuw onderzoek een verandering gaat brengen (en volgens mij is er de laatste tijd al het een en het ander aan het veranderen).
https://www.ad.nl/auto/snelheidslimiet-duitse-autobahn-scheelt-140-verkeersdoden~aaa50f9c/

"
Zeker nadat transportminister Andreas Scheuer de mogelijke invoering van een maximumsnelheid van 130 km/u onrealistisch noemde en ‘een maatregel die indruist tegen alle gezond verstand’. Duitse snelwegen zijn de veiligste wegen ter wereld, zo vindt hij. Een snelheidslimiet komt er dus niet.

Dat hij daarmee wegkomt, heeft vooral te maken met het feit dat er weinig studies zijn gedaan naar het effect van een snelheidslimiet in Duitsland. De studie van Der Spiegel toont echter aan dat er nog heel wat te winnen valt qua verkeersveiligheid. Tot 140 sterfgevallen per jaar kunnen worden voorkomen door de invoering van een algemene snelheidslimiet op de snelweg.

Het blijkt dat er weliswaar niet minder ongevallen gebeuren, maar dat wel de impact van de ongelukken veel minder ernstig is. Deze bevinding is ook in overeenstemming met ervaringen na het opleggen van snelheidslimieten op twee stukken autoweg in Brandenburg en Nordrhein-Westfalen. In beide gevallen nam het aantal gewonden en doden na de invoering ervan sterk af.
"
===
Er is dus gewoon te weinig druk op de Duitse regering om dit te veranderen, zelfs de Europese druk, die meer verband houdt met uitstoot van schadelijke gassen is niet voldoende om de meeste politiek partijen (of iig de leidende) ervan te overtuigen om overal (of veel meer) snelheidslimieten in te voeren.
https://www.dw.com/en/german-government-rules-out-autobahn-speed-limit/a-47265764
Toegevoegd op 19 augustus 2019 13:49: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Je mag in Duitsland zo hard rijden als je wil, omdat er nooit een algemene wettelijke maximumsnelheid is vastgesteld. het is dus geen bewuste keuze geweest om de maximumsnelheid af te schaffen; het is nooit gelukt om een maximumsnelheid in te voeren.

In Nederland was er vroeger ook geen maximumsnelheid. Die werd ingevoerd in 1957 (alleen binnen de bebouwde kom) en 1974 (buiten de bebouwde kom en snelwegen). Voor trams geldt geen wettelijke maximumsnelheid.
Ter vergelijking; in Engeland is voorrang niet geregeld. Er is gewoon nooit een wet gemaakt die vastlegt of links dan wel rechts voorrang heeft op Engelse wegen. Voorrang bij kruispunten is (bijna) altijd expliciet geregeld met borden etc.
tinus1969
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 in 1957 reden de auto's ook nog redelijk traag lijkt me. de 120kmp/u was volgens mij niet haalbaar met die auto's in die tijd. maar dat weet ik niet zeker
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye. Deels. Veel kleine auto's (zoals de Kever, https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle#1950–1959_models) konden inderdaad maar met moeite meer dan 100 km/uur rijden. Luxe modellen konden een stuk harder (https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300_SL#Engine 235 km/uur)
De reden dat men zo hard mag rijden als men wil op veel stukken op de Duitse Autobahn is de auto-industrie. Die zorgt ervoor dat Duitsland een uitzonderingspositie heeft in Europa. In Duitsland houdt men van exclusieve auto’s die heel hard moeten kunnen rijden. Dure auto's waarmee je kunt scheuren, dat is waar Duitsland voor staat. Wat heb je aan een auto die 250 kilometer per uur kan rijden, als de maximumsnelheid op 130 ligt, is het idee?’

Het racen op de snelwegen blijkt zelfs als marketing te werken, het werkt tot over de grens. Er worden bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en China reisjes aangeboden naar Duitsland.

Zolang Merkel bondskanselier blijft in Duitsland, heb je als hardrijder op de Autobahn niets te vrezen; haar partij CDU en zusterpartij CSU zien niets in plannen voor een snelheidslimiet.