Mag je cacaofantasie 'Puur' noemen?

Chocolade met minder dan 35% cacao mag geen pure chocolade genoemd worden. Een Bounty bevat veel minder cacao en valt onder de categorie ‘cacaofantasie’.
Tot mijn verbazing is het enige verschil tussen Bounty Melk en Bounty Puur dat de pure variant een ‘natuurlijk aroma’ bevat.
Mag je deze cacaofantasie dan toch ‘Puur’ noemen?
Wat de Bounty Puur betreft:
- er is een aroma toegevoegd. Het omgekeerde van puur.
- er wordt in de context van chocola de indruk gewekt dat deze Bounty meer cacao zal bevatten.
- ook webshops en Wikipedia worden op het verkeerde been gezet en noemen het pure chocolade. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bounty_(chocoladereep)
Ander site: “Sommige mensen noemen een Bounty een chocoladereep. Dat is een misverstand. Dit merk is puur snoep met een minimaal bestanddeel aan cacao. Het mag officieel niet eens melkchocolade heten.”
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98982-hoe-gezond-is-chocolade.html

SimonV
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Ja dat mag. De term Puur is geen beschermde naam zoals chocolade. Het is een mooie truc, want bij puur denk jij natuurlijk wel aan chocolade. Dat natuurlijke aroma zal dan ook de smaakbeleving van pure chocolade proberen te emuleren.
=== Bij dit wasmiddel stel je jezelf niet die vraag:
https://www.ah.nl/producten/product/wi369285/ah-puur-wasmiddel-kleur

Antwoorden (1)

Ja, dat mag gewoon, waarom niet? Je hebt toch ook pure- en melk hagelslag, vlokken, pasta enz. Chocolade heeft als basis cacaopoeder, cacaoboter en suiker. Ook bij melkchocolade, er is daar alleen melk of melkpoeder aan toegevoegd.

Het is inderdaad wettelijk vastgelegd dat de percentages van de basisingrediënten een bepaalde hoogte moeten hebben om de naam 'chocolade' te mogen dragen....dit is dan ook een beschermde naam. Wanneer een product volgens de richtlijnen te weinig cacao bevat, zal er in de naam van het product geen chocolade voorkomen.
Vandaar de benaming 'cacaofantasie' bij een product dat hier niet aan voldoet.

Pure chocolade is niet per definitie gezonder dan melkchocolade...ze bevatten allebei ong.evenveel calorieën.. puur bevat zo'n 40% suiker tegen 50/60% melk, maar is wel vetter dan melk. Gemiddeld is zo'n 40 tot 50% van een reep zeer pure chocola vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. Dit vet komt uit de cacaoboter en de melk.

De chocolade die je in de supermarkt vindt, heeft met 'gezond' ook niets te maken. Sterker nog; fabrikanten mogen chocolade ook niet als gezond aanprijzen. Alleen Acticoa chocolade heeft in zijn cacao zoveel flavonolen dat die van
van de EFSA (European Food Safety Authority) het label "gezond" heeft gekregen.

De benaming puur of melk heeft dan ook meer met de smaakbeleving te maken. Er is niets wettelijks bepaalt hierover. Je ziet het aan de kleur uiteraard, maar hoe puurder hoe minder romig en zacht de structuur/het mondgevoel is. Vaak smaakt hij ook bitterder, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Er zijn namelijk veel soorten cacao en die bepalen ook de smaak.

Zie hier de verschillen in calorieën bij jouw cacafantasie;
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=8478
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=8476
amc
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"De benaming puur of melk heeft dan ook meer met de smaakbeleving te maken. Er is niets wettelijks bepaalt hierover."
Dan heb je het over als het NIET voor chocola staat?!
amc
4 jaar geleden
Juist, dat schrijf ik ook ...<de smaakbeleving, hierover>......daarvoor had ik al aangegeven dat voor chocolade wettelijke regelgeving geldt. Goed dat jij het nog even aankaart, ik was waarschijnlijk niet voor iedereen even duidelijk?