Ben je medeplichtig als je iemand helpt om door die persoon (niet ontdekte) gepleegde fraude op te lossen?

Stel, je weet dat iemand 2.000 uit de kas van een vereniging heeft weggenomen en je biedt aan om deze 2.000 te geven om de gemaakte fout op te lossen. Ben je in dat geval medeplichtig aan de fraude omdat je het niet meldt, of heb je niets te vrezen?

Ik wil een vriend helpen die in bovengenoemde situatie zit, maar heb geen zin om erbij betrokken te worden. Voor de goede orde, de fraude is niet ontdekt en mijn vraag geldt voor de situatie dat het in de toekomst alsnog ontdekt wordt.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijke situatie! Als dit een eenmalig gebeuren is, en de betreffende persoon er spijt van heeft, ligt helpen voor de hand. Als het uitkomt, hoeft jouw naam toch niet genoemd te worden als degene die het heeft opgelost? Maar als diegene het vaker doet, of de neiging daartoe heeft, dan zou ik me toch wel bedenken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En terugkomend op het woord medeplichtig: je hebt niet aan het verduisteren zelf meegedaan, helpt het mogelijk oplossen, dus blijft de vraag of je het had moeten melden... Morele kwestie!
paulus811
11 jaar geleden
tacuma, dank voor je reactie. Situatie is inderdaad moeilijk en vervelend, maar mijn 'angst' is een beetje dat bij ontdekking moet worden aangetoond van wie het geld afkomt waarmee de fraude is recht gezet. Aangezien ik bezig ben met een lange termijn visum voor de US, wil ik extra voorzichtig zijn om me hiermee in te laten. Maar aan de andere kant wil ik wel graag het probleem oplossen dat een ander in een domme bui heeft veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang er geen aangifte is gedaan, kun je ook nooit medeschuldig of medeplichtig zijn aan een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ikkeniewete: wij bestelen samen iemand die volgende week pas aangifte doet. Wie is er dan schuldig of medeplichtig aan het feit dat WIJ iemand bestolen hebben? Jouw stelling gaat niet op. LET WEL: ik refereer hier niet naar de vraag van Paulus 811, maar alleen maar uit voorzorg dat jouw reactie uitdraait op een ellenlange discussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke Richard56. Jij zegt dat er volgende week aangifte wordt gedaan. Ik heb het over het feit dat er zónder aangifte niets te bestraffen valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je de 2000 niet anoniem doneren aan je vriend met de mededeling dat hij het geld moet teruggeven aan de vereniging? Dan is jouw betrokkenheid nergens uit af te leiden.
Of kun je de vereniging anoniem een envelop met 2000 sturen en de mededeling dat dat de diefstal vergoedt en het verzoek de zaak verder te laten rusten? Probleem van die laatste variant is wel dat de fraude ontdekt zal worden.

Het beste antwoord

Nee, want je hebt namelijk helemaal niets met die diefstal te maken. Je geeft geld aan een vriend. Welk verhaal hij je heeft verteld is niet van belang, tenzij hij je vertelt daar een huurmoordenaar van te willen betalen. (maar die zijn i.h.a. wat duurder)
escape