Waar word je berecht als je in internationale wateren een moord pleegt?

Als een Rus een moord pleegt op een Let op een Fins schip met een Turkse kapitein die werkt voor een Deense rederij onder Noorse vlag en ze varen naar Hawai met als tussenstop Australie, waar moet die man dan berecht worden?
En volgens welke regels? Aangenomen dat op de moment van de moord in internationale wateren varen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9K

Antwoorden (3)

In Noorwegen, want de boot vaart onder Noorse vlag en is dus " grondgebied" van Noorwegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel nationaliteiten er nog meer aan boord zijn, of qua landen wordt aangedaan is niet relevant. Het " normale" strafrecht op moord is hier van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat dat valt onder "piraterij" niet moord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat telt zwaarder: de vlag waaronder het schip vaart, of het land waarin het schip zich bevindt wanneer het niet in internationale wateren vaart? Met andere woorden: wanneer dat schip, onder Noorse vlag varende, de Seine opvaart en er dan een moord wordt gepleegd, geldt dan het Noorse of het Franse recht? Wat gebeurt er wanneer de moord wordt *ontdekt* wanneer het schip op de Seine vaart, maar de moordenaar zijn mond houdt, zodat niet te achterhalen is of de moord op internationale of op Franse wateren is gepleegd? Nog een andere leuke: wat gebeurt er met schepen die niet onder een vlag varen? Ik ga bijvoorbeeld naar Portugal, bouw daar mijn eigen schip, vaar ermee naar internationale wateren en vermoord dan iemand?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Voor zover ik weet maakt het niet uit of je in internationale wateren bent. Zodra jij onder de vlag van Noorwegen vaart is de boot een stukje Noorwegen. Ook als de boot is aangelegd in China. Volgens mij geld hetzelfde voor vliegtuigen en ambassades. Daarom kunnen de Engelsen die vent ook niet uit die ambassade halen. Lang geleden dat ik daar les in gehad heb. Heb helaas het boek niet meer, anders kon ik het opzoeken.
Ik kan je alleen vertellen hoe het in het Nederlands strafrecht is geregeld.

Als je aan boord bent met een Nederlandse vlag, , dan wordt je in Nederlands berecht. Ik ga ervan uit dat het in de overige landen ongeveer hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt berecht in het land vanwaar het schip waarop je de moord gepleegd hebt, vandaan komt.

Bijvoorbeeld: Pleeg jij op internationale wateren een moord op een Deens Schip, dan wordt je berecht in Denemarken.