Is iedereen jonger dan 14 jaar verplicht een identiteitsbewijs te bezitten?

Ik heb het niet over de plicht om je te identificeren (op straat voor een agent), puur het bezit.

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Nee, alleen als een kind naar het buitenland reist of als het in Nederland zorg nodig heeft (ziekenhuis oid) is een paspoort of ID kaart nodig.
Omdat je niet eerst een heel proces voor een ID-kaart door wilt als je kind ziek wordt, is het wel zo verstandig om voor alle kinderen altijd een ID-kaart in huis te hebben. Bij opname in het ziekenhuis of bij behandeling door een specialist is identificatie verplicht, daarvoor heb je dus op dat moment een ID-kaart nodig, ook voor baby's en jonge kinderen.
Toegevoegd op 10 juli 2019 12:38: bron
Inekez1
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Vanaf 12 jaar moeten kinderen zich kunnen legitimeren in het OV.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen Daarbij moet iedereen zich kunnen legitimeren wanneer er zorg nodig is (zorgverzekeringswet). Om je aan te nemen bij een zorgverzekeraar, moet je je legitimeren. Deze verzekering is verplicht vanaf geboorte.
Inekez1
4 jaar geleden
@Thecis, aanvulling m.b.t. OV klopt. Echter is de vraag of het verplicht is om een ID voor je kind in huis te hebben. Dat hoeft dus niet, ook niet voor kinderen vanaf 12 jaar die geen gebruik maken van het OV. Je tweede alinea klopt niet. Alleen als er daadwerkelijk van de zorg gebruik gemaakt wordt, moet een kind zich op dat moment kunnen identificeren. Bij spoedopname kan dat tot 14 dagen na de opname of behandeling.
Thecis
4 jaar geleden
@ Inekez1
en hoe moet je aan een ID bewijs komen binnen 14 dagen nadat er hulp is verleend. De meeste gemeentes hebben die tijd al nodig om een ID bewijs te maken.
Maar ik had het niet spoedeisende hulp (want daar valt wel een mouw aan te passen). De initiele opmerking was dat je een ID bewijs nodig hebt voor het inschrijven bij de zorgverzekering. Ze hebben echt een bewijs nodig dat diegene bestaat + dat diegene is wie hij / zij zegt dat hij is (of de ouders in het geval van een baby). Daarvoor moet er een ID bewijs voorhanden zijn. In de praktijk is dit natuurlijk meestal niet het geval en volstaat het uitreksel van de gemeente. Omdat daar ook alle info in staat. Maar strikt, heel strikt genomen is dat niet vodoende.
tinus1969
4 jaar geleden
Via de achterdeur van 'zorg' is ID verplicht; er is een directe plicht.
Ritsuka
4 jaar geleden
Mijn baby is gewoon aangemeld bij de zorgverzekering, ik had alleen BSN nodig, verder niks.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat jij als moeder letterlijk met de dikke buik gelopen hebt en het kind gebaard, is een BSN vaak ook genoeg (oogluikend toegestaan), net als inschrijven bij de huisarts en tandarts. Omdat jij al bekend bent, wordt dit vaak automatisch gedaan.
Maar stel dat je volgende week verhuist en een andere huisarts nodig hebt, heb je kans dat je de kleine moet legitimeren bij de nieuwe praktijk.
Inekez1
4 jaar geleden
@Thecis
"en hoe moet je aan een ID bewijs komen binnen 14 dagen nadat er hulp is verleend. De meeste gemeentes hebben die tijd al nodig om een ID bewijs te maken." De normale procedure om een ID-kaart aan te vragen duurt 5 werkdagen. Bij een spoedprocedure (duurder!) heb je binnen 2 werkdagen je ID-kaart in handen. Dat is dus makkelijk te regelen binnen 14 dagen. Voor het inschrijven bij de zorgverzekering is geen ID-kaart nodig.
Van een zorgaanbieder gebruik maken kan ook zonder ID-kaart, alleen krijg je dan niks vergoed via de zorgverzekering.
Thecis
4 jaar geleden
@inekez1
Er is een verschil tussen hoe het officieel hoort en hoe het gedaan wordt. Bij de zorg móet de identiteit gecontroleerd worden. Je kan hierbij ook een vergewissing doen maar als je dit te vaak doet (officieel vaker dan 0 keer) heb je een probleem wanneer er controle uitgevoerd wordt. Wordt in het BIG register opgenomen als (bijv) "Fraude geconstateerd" (omdat ze maar een paar hoofdcategorieën hebben). Zo werkt het in feite ook bij de zorgverzekeraars. Ze moeten dit officieel controleren. In de praktijk gebeurd dat echter niet en er is geen register waarin dit opgenomen kan worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
- min
https://mitralisdc.nl/faq/
Wat houdt de identificatieplicht voor kinderen in?
Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens.
Aangezien Iedere pasgeborene al direct te maken heeft (ook zonder ziekenhuisopname of behandeling door een specialist) met een zorgverlenerinstantie geldt op grond van de Zorgverzekeringswet de identificatieplicht vanaf de geboorte.
Ja.

De plicht een identiteitsbewijs te hebben geldt vanaf de geboorte en niet vanaf 14 jaar, zoals veel mensen denken. Sinds 26 juni 2012 kunnen kinderen niet meer worden bijgeschreven op het paspoort van hun ouders. Sindsdien moeten zij daarom een eigen paspoort of een eigen ID-kaart hebben. Ongeacht hoe jong ze zijn.

Voor kinderen jonger dan 14 jaar is het niet nodig dat zij het bewijs altijd bij zich hebben, maar het moet worden getoond bij het overgaan van een landsgrens.
Amadea
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Er is geen plicht een identiteitsbewijs te hebben vanaf de geboorte.
Het is wel handig en noodzakelijk in enkele gevallen (reizen naar buitenland en bij gebruik maken van de zorgverzekeringswet).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+plus, @Amadea, maar ben je jouw bron vergeten te melden.
Zie antwoord van @ronron1212 bij vergelijkbare vraag
https://www.startpagina.nl/v/vakantie/reisdocumenten/vraag/666710/baby-id-kaart-weekend-duitsland/#2096360
en nogmaals een extraatje omdat iedere pasgeborene al direct met een zorgverlener te maken heeft, ook zonder ziekenhuisopname of specialistische behandeling.
https://mitralisdc.nl/faq/