Hoe vind ik een oude uitspraak van de Hoge Raad?

Het gaat om deze uitspraken:
HR 12 juni 1973, NJ 1973, 373
HR 23 oktober 1962, VR 1963, 21

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
fisbel
12 jaar geleden
U heeft uw vraag al gesteld op het rechterenforum. Maar helaas tot nu toe zonder resultaat, geen link met de volledige tekst van VR 1963/21
Als ook de deskundigen an het rechterenforum het laten afweten, zal het moeilijk worden via een forum een antwoord op uw vraag te krijgen. U zult u dus nog even moeten behelpen met indirecte bronnen:
http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnAT3998.html
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL5993
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Desnoods: een juridische bibliotheek in jouw omgeving.
Of bel de Hoge Raad zelf of ze je kunnen helpen.

Het beste antwoord

Deze uitspraken zijn niet te vinden via www.rechtspraak.nl, maar wel via verschillende databases. Ik heb de eerste voor je kunnen vinden, de andere kon ik helaas niet vinden.

In de bron is de eerste uitspraak te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Goed speurwerk kippius. Een plus!

Andere antwoorden (2)

Op www.rechtspraak.nl kun je in het zoekveld de datum of het nummer invoeren, je vindt dan alle uitspraken die aan jouw zoekcriterium voldoen, ook die van de Hoge Raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt niet. Hij zegt dat er geen uitspraken door de Hoge Raad op die datums zijn geweest. En wat is het nummer van de uitspraak en hoe zoek ik daar op?
fisbel
12 jaar geleden
Logisch dat het niet werkt. Uitspraken van gerechtshoven, hoge raad zijn pas vanaf de eeuwwisseling gedigitaliseerd. Soms kan met google iets worden bereikt. Door het nummer van de uitspraak te googelen is er een kans dat er een google-books resultaat verschijnt met informatie over de desbetreffende zaak.
U kunt het hier eens proberen.

http://zoeken.rechtspraak.nl/

Toegevoegd na 3 uur:
Schiet me net iets te binnen, je kunt een oud vonnis ook opvragen bij de griffie.

Hoe kan ik een oude uitspraak opvragen?
De rechtbank verstrekt alleen vonnissen, wanneer de belangen van de veroordeelde of andere mensen die in het vonnis genoemd worden hierdoor niet geschaad worden. Vonnissen die de rechtbank verstuurt, zijn altijd geanonimiseerd. U zult dus geen namen van betrokkenen aantreffen in het afschrift. Als u procespartij bent (geweest) heeft u overigens altijd recht op een afschrift.

U kunt uw verzoek per brief sturen aan de juiste sector, zie voor de postadressen de pagina 'Contact'.

Vermeld in uw brief in ieder geval:
- Waarom u een afschrift van het vonnis wilt ontvangen
- Een beschrijving van het onderwerp van de zaak (indien mogelijk het zaaknummer)
- De naam van de procespartij(en) waarop de zaak betrekking heeft
-Wanneer de rechtbank uitspraak heeft gedaan.
-Uw eigen contactgegevens
Na ontvangst wordt uw aanvraag beoordeeld. U krijgt hierover schriftelijk bericht.

Hier een link als nog meer wil weten.
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Breda/VeelgesteldeVragen/Pages/default.aspx