Kan je een schadeclaim neerleggen bij de nabestaanden van iemand die onrechtmatig handelde?

Dus stel Piet doet iets in zijn leven waar een ander schade van heeft. Tijdens zijn leven zou hij daarvoor terecht geroepen kunnen worden en een schadevergoeding moeten betalen. Als hij echter al overleden is, kan hij niet meer voor de rechter gebracht worden. Kunnen dan zijn erfgenamen na zijn overlijden nog wel die schadeclaim op zich krijgen? Of kan iemand na zijn dood nog veroordeeld worden tot een schadevergoeding, welke dan door de erfgenamen betaald moet worden (middels een mindering op de erfenis)?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
crispy
4 jaar geleden
aanvullend hierop: hoe ver gaat dat dan? Zouden erfgenamen van (bijvoorbeeld) een oorlogsmisdadiger uit de 2e wereldoorlog naderhand ook aansprakelijk kunnen worden gesteld? Verjaart dat?
LeonardN
4 jaar geleden
Zijn er voorbeelden dat een dergelijke situatie zich voordeed en de zaak ook werkelijk gewonnen werd?
De zaak waar je het over hebt (Kardaat) lijkt me ook moeilijk te winnen, ook als deze in leven was.
Er zullen echter zaken te bedenken zijn/bestaan die vrij makkelijk te winnen zijn (een schadevergoeding uit te halen is), maar mijn vraag is dan of het dan bij een overledene veel lastiger is, of dat het überhaupt ooit gelukt is.

Antwoorden (1)

Ja dat kan, als de schuld/vordering vast staat gaat de schuld over op de erfgenamen indien zij de erfenis hebben aanvaard.
Indien door ontbreken van de erflater/dader geen bewijs kan worden verkregen na aanvechten door de erfgenamen, zal de schade claim geen standhouden.

Als Piet dus een deur heeft kapot gemaakt kan de schuldeiser zijn claim neerleggen bij de excecuteur. Als er bewijsmateriaal van is zal de claim succes kunnen hebben en desnoods bij de rechter worden afgedwongen.
Strafrechtelijke of bestuurlijke boetes zullen veelal vervallen na overlijden
erotisi