Is het smaad als ik woonfraude heb gemeld en kan iemand daar succesvol aangifte van doen?

Goedenavond, ik had woonfraude gemeld bij de gemeente over een andere huurder. Er woonden namelijk anderen personen in de woning terwijl hij zelf bij zijn ouders woonde. Hij ontving iedere maand geld van deze personen. Bij controle door de verhuurder is dit ook gebleken. Nu wordt hij gedreigd om uit huis gezet te worden door de verhuurder en daardoor bedreigd hij mij nu met een aangifte met zijn advocaat. Hij zegt dat het smaad is wat ik heb gedaan. Heeft hij kans van slagen? En de gemeente heeft zonder mijn toestemming mijn mail adres gedeeld met de advocaat van die huurder. Mag dit zomaar? Kan ik dan ook aangifte doen? Want een fraude melding is anoniem. En is een mail adres alleen genoeg voor een aangifte?

een jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
waarom zou er sprake zijn van smaad?
Uit de controle van de verhuurder is toch gebleken dat de woonfraude klopt?
Als in het huurcontract van de verhuurder is opgenomen dat onderverhuren niet is toegestaan, is de kans aanwezig dat het huurcontract ontbonden zal worden.
Begrijp de zin 'nu wordt gedreigd dat om uit huis gezet te worden' niet. Hij woont daar toch niet, maar bij zijn ouders? Dat de onderhuurders de woning moeten verlaten, is niet het probleem van de verhuurder. Maar van degene die de woning heeft onderverhuurt.

Antwoorden (2)

In jouw geval lijkt mij smaad niet van toepassing. Het is niet echt in het openbaar gedaan en het is ook niet de bedoeling om alleen de slechte reputatie kenbaar temaken maar een gerichte melding van onheus huurgebruik (daar ga ik dan even vanuit)
erotisi
een jaar geleden
1. Valse aangifte is strafbaar (zie artikel 188 WvS); de aangever moet dan wel WETEN dat de aangifte vals is.
2. Smaad het 'aantasten van iemands goede naam'; meldingen en aangiftes van strafbare feiten daar niet onder. Volgens wiki: "Iemand die te goeder trouw kon aannemen dat de beschuldiging op waarheid berustte en bovendien het algemeen belang diende is echter niet strafbaar. Hetzelfde geldt voor iemand die handelde tot noodzakelijke verdediging. Onder omstandigheden kan ook de vrijheid van meningsuiting een veroordeling wegens smaad in de weg staan."
tinus1969
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Hier is geen sprake van aangifte. Wel van een melding van (een vermoeden van) fraude. WvS 188 is dan ook niet van toepassing.
En wat de gemeente betreft: daar kun je een klacht over indienen. Zal mogelijk / waarschijnlijk wel worden toegewezen. Maar daar schiet je natuurlijk geen fluit mee op.