Zijn de benoemde ouders in de BasisRegistratiePersonen de jurudische/wettelijke ouders?

Deelvraag: Wat is de rol van een jurudische ouder?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@rgmr, ik heb mijn antwoord gebaseerd op je extra toelichting onder het antwoord van tinus1969. Dat gaf veel aanvulling over hetgeen je wil weten.
Mocht er iets voor jou niet duidelijk zijn, vraag het gerust hier, zolang het niet al te persoonlijk is. Want ik hoef niet alles te weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@rgmr, mij is nog steeds niet duidelijk wat je bedoelt met benoemde ouders. Ouders worden namelijk niet benoemd, een voogd wordt benoemd. Indien voor voogdij over minderjarige kinderen moet worden gekozen, maar de ouders niets hebben geregeld, benoemt de rechter een voogd.

Antwoorden (2)

Ja, de ouders in het BRP zijn de juridische ouders.
Juridisch ouderschap definieert familiebanden, hetgeen van groot belang is voor zaken als nationaliteit, erfrecht, zorgplicht -en achternamen.
Daarnaast hebben de juridische ouders meestal ouderlijk gezag (de moeder automatisch, de vader automatisch indien een kind binnen een huwelijk is geboren)
tinus1969
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 en bij adoptie dan?
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212; hoe bedoel je? Bij adoptie krijg je nieuwe juridische ouders.
ronron1212
4 jaar geleden
Juridisch ouderschap definieert familiebanden, hetgeen van groot belang is voor zaken als nationaliteit, erfrecht, zorgplicht -en achternamen.
Dat staat hier niet bij na adoptie krijg je andere familie.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, wat bedoel je precies? Wat staat er niet bij?
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 je hebt het over familie banden die veranderen wel als je geadopteerd bent
dit schrijf je
uridisch ouderschap definieert familiebanden, hetgeen van groot belang is voor zaken als nationaliteit, erfrecht, zorgplicht -en achternamen.
Alles verandert dan dus wat is dan het belang ?
Geldt dat dus dan ook allemaal voor het geadopteerde kind of blijft er nog van alles en nog meer bewaard.
tinus1969
4 jaar geleden
Ja, dat geldt ook voor geadopteerde kinderen. Kinderen die bv vanuit Afrika worden geadopteerd, worden juridisch gezien een kind van de NL adoptie-ouders. Daardoor krijgen ze bv de achternaam van (éen van) die ouders, de NL nationaliteit, en worden automatisch erfgenaam. Omgekeerd verliezen ze die familieband met hun biologische ouders, waardoor ze niet meer kunnen erven, nationaliteit, achternaam, verliezen etc.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, ik snap ook niet waarom @ronron1212 plots over adoptie begint.
ronron1212
4 jaar geleden
Het gaat hier in de vraag om benoemde ouders dit kunnen dus ook adoptie ouders zijn @tinus1969 en @LeonardN
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN en tinus1969 die minnen zijn bij jullie altijd zo belangrijk dat als iemand maar iets vraagt en er staat een min er direct negatief wordt gereageerd. Jammer dat dat altijd zo moet.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, het lastige is, dat je zonder duidelijke uitleg of onderbouwing er van alles bij haalt. Het zou schelen, als je in je eerste berichtje duidelijker had geschreven wat je wilde weten.
Mbt die minnen; als iemand mij een min geeft, wil ik graag weten waarom. Ik vind een min verder niet erg, maar zonder uitleg leer ik er ook niets van.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, dit is bv een leerzame min: https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/beeldende-kunst/vraag/664185/figuur-godin-demeter-ceres-mand/?antwoord_id=1744736&tab=reactie-antwoord#2091225
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 ik haal er niets anders bij vraag alleen als het om adoptie gaat wat er dan gebeurt. Er waren namelijk al ouders en nu nieuwe dan verandert er nog al wat juridisch enz of niet soms.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 het lijkt me ook wel dat de vraagsteller meer vraagt dan de ouders van uit geboorte want wat zou er dan anders voor juridische ouders worden geregistreerd?
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, mss kan @rgmr1990 iets over de reden van deze vraag vertellen. Ik las het er niet in, en mensen hebben vaak maar matig benul van juridisch ouderschap.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 onduidelijk wat jij nu met een dit is bv een leerzame min: wat bedoel je nu met dit en de link naar een vraag waar jij minnen bij hebt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik zal even toelichten waar mijn vraag vandaan komt.
De moeder in dit verhaal is mijn biologische moeder. Haar zie ik ook echt als mijn moeder/ouder. Echter de vader is niet de biologische vader en ik heb hier eigenlijk nooit vader/zoon relatie mee gehad. Mijn moeder was met deze persoon getrouwd op het moment dat ik ben geboren en daarom is dit dus blijkbaar mijn juridische vader.
Met mijn biologische vader heb ik ook geen contact. Nu stoort het me verder niet dat dit in de BRP benoemd is. Maar kan dit nog verder gevolgen hebben voor mij in de toekomst? Bijvoorbeeld bij overlijden of iets anders? Bedankt alvast
tinus1969
4 jaar geleden
@rgmr1990, ja, dit heeft consequenties. Als je juridische vader overlijdt ben jij erfgenaam met alle lusten en lasten.
tinus1969
4 jaar geleden
En aanvulling; als jouw biologische vader overlijdt, ben jij geen erfgenaam...
Bij deze vraag speelt nogal het een ander dat veel invloed kan hebben op het heden en op de toekomst, afhankelijk van de stappen die er nog genomen kunnen worden.
Laat ik bij het begin beginnen:
Er is een kind geboren uit een buitenechtelijke relatie. Een buitenhuwelijks kind a matre of als het kind is verwekt op een ogenblik dat zowel zijn moeder als vader elk met een ander persoon waren gehuwd, een buitenhuwelijks kind a matre en a patre.
Tot 1998 gold dat een buitenhuwelijks kind bij de geboorte de staat van natuurlijk kind van zijn moeder ontving. Was de verwekker gedurende het gehele conceptietijdvak met een andere vrouw gehuwd, dan kon hij het kind eerst na ontbinding van zijn huwelijk erkennen. Deze erkenningsverboden zijn voor een gehuwde man pas met ingang van 1 april 2014 vervallen. Ik neem dus aan dat de biologische vader zijn kind toen niet en ook later niet heeft érkend en dat de man die op dat ogenblik met de moeder gehuwd was zijn vaderschap niet heeft óntkend. De man die gehuwd was met de moeder werd automatisch de juridische vader waarvoor alle wettelijke plichten golden. De wetgever gaat er nu eenmaal vanuit dat een kind geboren binnen een huwelijk, de echtgenoot van de moeder dus, de vader van het kind is.
Buiten een huwelijk hoeft de rol van een juridische vader niet gelijk te zijn aan de rol en de plichten van de juridisch wettelijke vader.
Zowel de vader (bv na een scheiding) als het kind kunnen om bepaalde redenen het vaderschap ontkennen, maar daar zijn behoorlijk wat voorwaarden aan verbonden.
Een niet-erkend kind is geen erfgenaam en zal om die reden niets erven. Als het kind een verzoekschrift indient bij de rechtbank om het vaderschap gerechtelijk vast te laten stellen, en blijkt dat deze man de biologische vader is, wordt het kind vanaf de geboorte alsnog een afstammeling van de erflater. Dit kan nog na overlijden van de biologische vader.
Deze procedure is niet eenvoudig om te voeren en het inschakelen van een advocaat is noodzakelijk. Blijkt dat de man de biologische vader is, vindt een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap plaats waarmee deze man de juridische vader wordt van het kind. Het kind zal dan erfgenaam worden en meedelen in de erfenis.
In de BRP worden de namen van de ouders opgenomen zoals deze in de geboorteakte zijn vermeld. In jouw geval dus de naam van de moeder en de naam van de man waar zij toentertijd mee was gehuwd. Beide zijn juridische ouder en wettelijk familie van het kind.
Toegevoegd op 10 mei 2019 18:44: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vervolg antwoord: mijn lettertekens waren op:
De rol van de wettelijke ouders is bij de wet geregeld. Het Ouderlijk gezag regelt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid, gezondheid en ontwikkeling van hun kind. Ouders die het wettelijk ouderlijk gezag hebben kunnen over hun kind zelfstandig beslissingen nemen over de opvoering. Zij zijn de wettelijke vertegenwoordigers van het kind.
Bij een scheiding hebben de ex-partners beiden het recht het kind te verzorgen en op te voeden. Zij kunnen dus aanspraak maken op een contactregeling of een andere verdeling van de zorgtaken. Zij hebben een onderhoudsplicht jegens hun kind. De moeder heeft, als zij de verzorgende ouder is, recht op kinderalimentatie (als de vader dat kan betalen). Verder blijft het kind erfrechtelijke aanspraken houden op de beide juridische ouders.
Bij een echtscheiding blijft de situatie bestaan zoals deze was, tenzij de rechtbank het éénhoofdig ouderlijk gezag heeft uitgesproken.