Wat is een verklaring op eer precies?

Om te studeren in België moet de student via een 'verklaring op eer' bewijzen dat hij/zij over genoeg bestaansmiddelen beschikt. Volstaat hierbij dan een plechtig geschreven brief waarin je zegt erover te beschikken, of bestaat hier één of ander officieel document voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Het is precies wat je al veronderstelde: bij deze beloof ik plechtig dat .... (etc).
Vergelijk:"u heeft mijn erewoord dat ..."
In NL heet zoiets een Eigen Verklaring.
Je zou misschien denken "wat heeft dat nou voor nut, ik kan in die verklaring toch ook leugens schrijven", maar als je dat doet pleeg je valsheid in geschrifte en dat is vrij ernstig. In elk geval zo ernstig dat ze ervan uitgaan dat je de waarheid opschrijft. Wordt ook in het zakenleven veel toegepast.