Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je je weduwe naam aanhouden als je opnieuw trouwt?

Als mijn meisjes naam Janssen is en mijn weduwenaam Cornelissen en ik ga opnieuw trouwen met een man die Joosten heet. Mag ik dan de naam Cornelissen blijven gebruiken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, niet voor officiële zaken. Hoe je jezelf noemt onder vrienden of voor de buren, mag je zelf bepalen. Maar ook dan zal het niet gebruikelijk zijn de naam van je overleden partner te blijven gebruiken als je opnieuw trouwt.
(Lees meer...)
Inekez1
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Denk bij 'officiële zaken' aan ziekenfonds, energiebedrijf e.d.
Op je paspoort of ID kaart staat sowieso altijd je eigen achternaam die je als kind gekregen hebt, ongeacht met wie je trouwt.
Antoni
4 jaar geleden
Sommige bekende Amerikaanse vrouwen doen het overigens wel. Het bekendste voorbeeld daarvan is waarschijnlijk zangeres Tina Turner.
LeonardN
4 jaar geleden
@Antoni Nederland is niet hetzelfde als de verenigde staten, hoe je je noemt in de media is wat anders dan wat er in je paspoort staat.
Je voorbeeld is dus geen uitzondering. Ze heet overigens Anna Mae Bullock. Of wellicht begrijp ik je reactie niet. Wie doen het dan niet? Nederlandse vrouwen?
Antoni
4 jaar geleden
@LeonardN, je begrijpt mijn reactie goed. Nederlandse vrouwen doen het niet omdat ze het niet mogen (zoals in het antwoord vermeld is).
LeonardN
4 jaar geleden
Een Nederlandse vrouw mag zich ook noemen hoe ze zich wil. (Zoek op hoe Willeke Alberti heet), maat niet officieel.
Tina Turner noemt zich zo in het medialandschap, dat staat niet op haar paspoort, of haar belastingpapieren. Je reactie maakt geen goed punt in mijn ogen. Er is geen verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse vrouwen in deze.
Of niet dat jij hebt laten blijken. De vrager mag zich dus straks gewoon Cathy Cornelissen blijven noemen naar haar buren toe, in een interview op TV of tijdens een optreden. Anders wordt het bij een belastingaangifte.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding