Ben ik verplicht te blijven werken?

Mijn werkgever (eigenaar / grote baas) heeft recent faillisement aangevraagd, ondertussen heeft de curator alles overgenomen (is dus ook de huidige baas geworden). We hebben ook al een mail gekregen dat we ontslagen worden. Nu is mijn vraag als ik een andere baan vind, ben ik dan verplicht bij mijn vorige baas uit te werken? Op internet kan ik alleen vinden dat de curator je MOET laten gaan als je huidige contract in de laatste maand bevind.

Weten jullie meer?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Na een faillissement kun je soms nog een tijdje in dienst blijven. Met de curator als ‘baas’. De curator moet alle contracten opzeggen. De opzegtermijn is maximaal 6 weken. De curator beslist of de werknemers in die periode moeten doorwerken. Zo kan het gebeuren dat je na faillissement nog in dienst bent en moet werken.

Het UWV schrijft:

Als de curator dat aan u vraagt, moet u blijven werken. Hij kijkt namelijk of het misschien mogelijk is om met het bedrijf door te starten. U blijft dan voor het bedrijf werken totdat uw dienstverband is afgelopen.
Probeer intussen wel ander werk te vinden. Dan kunt u beginnen als uw dienstverband is afgelopen, of zelfs eerder als dat mogelijk is. Als u al tijdens de opzegtermijn begint bij een andere werkgever moet de curator daar wel mee instemmen.

Je zult dus met de curator moeten overleggen mocht het zo zijn dat je al snel een andere baan vindt.
Amadea
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
De zin op de site van het UWV luidt: “Als u al tijdens de opzegtermijn begint bij een andere werkgever moet de curator daar wel mee instemmen.”
Amadea leest en interpreteert deze zin in mijn ogen correct. De nadruk ligt op het woordje ‘wél’.
(En AnnBoo citeert hem in iets gewijzigde vorm omdat ze hem verkeerd begrijpt. Zij legt de klemtoon op ‘moet’.) Op de site van vakbond CNV staat het duidelijker verwoord:
“Moet ik tijdens de opzegtermijn beschikbaar blijven?
Formeel gezien moet je tijdens de opzegtermijn beschikbaar blijven om in opdracht van de curator werk te doen. Maar het kan zijn dat je voor het verstrijken van de termijn ander werk hebt gevonden. Overleg hierover met de curator. Als hij ermee instemt dat je eerder bij een nieuwe werkgever begint, dan betaalt het UWV je salaris door tot de eerste dag van je nieuwe dienstverband.” [...]
https://publiekediensten.cnvconnectief.nl/veelgestelde-vragen/faillissement/
+
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik zag intussen over het hoofd dat de voorgaande zinnen in de UWV-tekst (die Amadea keurig citeerde) luiden: “Probeer intussen wel ander werk te vinden. Dan kunt u beginnen als uw dienstverband is afgelopen, of zelfs eerder als dat mogelijk is”.
Dat “of zelfs eerder als dat mogelijk is” geeft eigenlijk al aan dat het van de omstandigheden af zal hangen, dat wil zeggen: het is een voorwaarde dat de curator instemt met het eerdere vertrek van de werknemer.
Je bent inderdaad verplicht te blijven werken tot je dienstverband is beëindigd. Deze eindigt zodra het faillissement definitief is en het bedrijf dus geen doorstart kan maken.
Maar dat betekent niet dat je niet op zoek mag naar een nieuwe werkgever. Je wordt zelfs aangeraden om een nieuwe werkgever te zoeken, zodat je na het einde van je huidige dienstverband weer werk hebt, of zelfs al eerder. Als je dan een opzegtermijn hebt bij je huidige werkgever (de curator) moet hij er zelfs mee instemmen dat je tijdens deze opzegtermijn al bij je nieuwe werkgever kunt beginnen.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
De zin op de zite van het UWV “Als u al tijdens de opzegtermijn begint bij een andere werkgever moet de curator daar wel mee instemmen.” is vatbaar voor verkeerde uitleg. Er rust geen verplichting op de curator om het goed te vinden. Het is een voorwaarde dat hij met een eerder vertrek van de werknemer instemt. Anders mag deze nog niet weg!
Meestal zal het wel in goed overleg opgelost kunnen worden. Andere bron:
“Het komt regelmatig voor dat de nieuwe werkgever voorstelt dat de werknemer direct danwel op korte termijn start in zijn nieuwe functie. Wij adviseren werknemers om in dat geval contact op te nemen met de curator. De curator zal vervolgens beoordelen in hoeverre hij een kortere opzegtermijn met de werknemer kan overeenkomen.” [...]
“Mocht de curator akkoord gaan met de verkorting van de opzegtermijn om bij een nieuwe werkgever in dienst te treden, dan dient de werknemer dit te melden aan het UWV Werkbedrijf.”
https://www.wijnenstael.nl/publicaties/2327
-
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik heb een commentaar op die UWV website ingevuld, maar de ruimte is nogal beperkt, dus ik kwam niet verder dan:
“Als u al tijdens de opzegtermijn begint bij een andere werkgever moet de curator daar wel mee instemmen.” Deze zin is vatbaar voor verkeerde uitleg. Er rust geen verplichting op de curator om het goed te vinden. Het is een voorwaarde dat hij instemt [en toen was de invulruimte vol].