Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een advocaat in de arm moet nemen omdat werkgever bij mijn ontslag een te lage afkoopsom voorstelt, wie moet die advocaat dan betalen?

(afkoopsom heb ik berekend via standaard rekensommetje)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kosten van de advocaat zijn voor uw eigen rekening.

Heb zelf een keer een soortgelijke situatie bij de hand gehad. Omdat ontslag en het aangeboden krijgen van een te lage afkoopsom emoties oproept, kan het alleen daarom al goed zijn, om de zaak uithanden te geven.

Uiteindelijk kwamen wij ( advocaat en ik) en de werkgever en pas na een half jaar uit. Ondertussen dus wel een half jaar doorbetaald gekregen. Inschakelen van advocaat kan dus best lonen.

Via rechtsbijstand of de vakbond kunt u ook rechtshulp krijgen. Dit is uiteraard voordeliger dan het inhuren van een advocaat. Met een advocaat is trouwens ook best een bepaalde vaste prijs voor de klus af te spreken, want heel veel meer dan een beetje corresponderen met de werkgever, is het niet. De materie is allemaal niet zo ingewikkeld over het algemeen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inderdaad ook wel eens mijn rechtsbijstandverzekering (zou iedereen moeten hebben!) ingeschakeld bij een akkefietje met mijn werkgever. Werkte prima. Inmiddels ben ik overigens mondig genoeg en heb ik genoeg kennis dat ik in een vergelijkbaar geval het gerust zelf zou regelen. In de praktijk hebben sommige werkgevers wel een grote mond (gelukkig niet mijn huidige werkgever), maar dat wil niet zeggen dat ze juridisch sterker staan. Als je je niet laat intimideren door ferme taal in correspondentie, kom je een heel eind. (Over 'ferme taal' gesproken: de bewuste werkgever riep dat hij direct mijn contract zou 'terugvorderen' als ik juridisch advies zou inwinnen. Afgezien van het feit dat dat niets betekent: vanaf dat moment was het wat mij betreft oorlog, ik vond het bijna jammer dat hij uiteindelijk inbond omdat hij zelf ook wel wist dat hij voor de rechter volkomen nat zou gaan. Maar daar gingen wel nog wat intimiderende brieven en zelfs een vervalst gespreksverslag waarin stond dat ik ergens zelf mee akkoord zou zijn gegaan aan vooraf.)

Andere antwoorden (5)

Helaas jij, bij dit soort kleine dingen in iedergeval wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij, maar dat soort kosten zijn in een conflict met je werkgever wel aftrekbaar van de belasting.
(Lees meer...)
AWM
13 jaar geleden
Als jij gelijk hebt, moet je werkgever betalen, dwz dat zal je advocaat dan bedingen. Als je verliest, dan moet jij voor de kosten opdraaien. Je bespreekt de zaak eerst met je advocaat en die zal je vertellen of hij de zaak ziet zitten. Sociale advocaten hebben meestal een gratis spreekuur. Als de advocaat de zaak aanneemt, zal je vrijwel zeker goed zitten. Vraag of de zaak in kort geding kan worden behandeld. Je lijdt immers onmiddellijk schade door het verlies van je werk.
Bij een rechtswinkel kunnen ze je ook een goede advocaat adviseren. Het is ook mogelijk als je lid bent van de vakbond, dat de vakbond dit gratis voor je procedeert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie geeft me nu weer een min hiervoor?
Indien de arbeidsovereenkomst uiteindelijk wordt beeindigd met wederzijds goedvinden, kan vaak worden bedongen dat de werkgever de advocaatkosten betaalt. Dit is echter niet automatisch het geval. Als het geschil in een procedure uitmondt, wordt over het algemeen de verliezende partij in de proceskosten veroordeeld. Dit dekt nooit de hoogte van de daadwerkelijke advocaatkosten omdat een proceskostenveroordeling door de rechtbank op grond van een staffel wordt vastgesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de vorige antwoorden, zelf betalen tenzij je werkgever je nog wil bijdragen in de kosten. Het best is als je het aan ziet komen het conflict. Dat je zo snel mogelijk probeert te vertrekken. Je wint het niet en het kost alleen maar, verder is het emotioneel een zware belasting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding