Wordt er in Nederland streng genoeg gestraft?

Ik las:Persoon valt zonder reden politieagent aan en deelt enkele klappen uit.De straf die hij krijgt is 60 uur dienstverlening. Is deze straf nu veel te licht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet al die korte stukjes altijd met een korreltje zout nemen. Er zit altijd meer achter zo'n verhaal dan een journalist wil opschrijven. Sensatie is beter voor ze dan de waarheid. Ik heb een hekel aan die oppervlakkige meldingen uit kranten, het lijkt meer op roddelen dan serieuze kennisoverdracht. Een rechter heeft meestal beter inzicht in het verhaal van beide kanten.
De maatschappij zit bol van de stress, dat leidt tot incidenten. Hardere straffen maakt de maatschappij alleen maar harder. Een taakstraf klinkt nuttiger.

Het beste antwoord

Nee

Toegevoegd na 1 minuut:
Criminelen worden niet zwaar genoeg gestraft. Ook moeten rechters hun beslissingen beter uitleggen. Dat vindt een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord heeft het meeste toegevoegde waarde.

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is die straf veel te licht. Het geweld-om-het-geweld neemt hand over hand toe, de ene stille tocht volgt op de andere, en om hoe langer hoe banalere redenen worden mensen bedreigt, mishandeld en doodgeslagen. De consekwenties zijn een dusdanig lachertje, dat dit niemand ervan weerhoudt rotzooi te trappen en even zo'n strafje te ondergaan. Met een tikkeltje geluk gelden alle cliché-verhaaltjes over een trieste jeugd, te weinig kansen, en geestelijke verwaarlozing door de overwerkte, alcoholistische en onderbetaalde één-ouder, en wandel je zó weer weg, om in de trein te stappen en onder luid gejoel een strandfeest te gaan verzieken, 'los te gaan',of wat homofielen in elkaar te tremmen, want die durven tóch geen aangifte te doen.....
Er groeit een ziekte in ons allemaal, en die ziekte heet 'angst'. Angst om je mening te zeggen uit angst dat je diskrimineert, angst radicaal gevonden te worden, angst om langs een groepje allochtone hangjongeren te lopen, angst om in het donker naar buiten te gaan, angst om een gekoeieneerde buschauffeur te helpen, angst om je buurman aan te geven die de buurvrouw voor de -tigste keer alle hoeken van de kamer laat zien - kortom :

oogjes dicht, en snaveltjes toe...welterusten!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe strenger de straffen, des te meer criminaliteit, zo blijkt keer op keer weer. Klinkt tegenstrijdig? Nou nee. Punt is, als mensen lang vastzitten vervreemden ze meer van de maatschappij waardoor de kans groter is dat ze weer in de criminaliteit verzanden zodra ze weer vrij zijn... De gevangenis werkt namelijk als een Hogeschool voor criminelen. Zorg dus dat die 'opleiding' niet langer duurt dan noodzakelijk.
Het gaat er uiteindelijk om, dat we zo min mogelijk criminelen hebben rondlopen, niet om onze wraakgevoelens te bevredigen. Vertrouw dus op het inzicht van desbetreffende rechter, dat is iemand die over heel wat meer informatie beschikt dan jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.als de straffen strenger zouden zijn dan zouden sommigge mensen misschien eerst even nadenken voor ze een strafbaar feit gaan plegen.
Zolang er nog oudere vrouwtjes overvallen worden,en andere van deze delicten,zijn de straffen nog niet hoog genoeg voor sommigge mensen.
als oudere mensen s,avonds na 7 uur de deur al niet meer open durven te maken,uit angst voor wat er evt gebeuren kan,zijn we niet goed bezig hier.
het zal wel een druppel op de gloeiende plaat zijn,maar voor sommigge slachtoffers kan er een hoop ellende bespaard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strenger straffen heeft weinig zin, maar ik vind dat in zo'n geval de betr agent best wel een flinke mep terug mag geven hoor, zonder dat hij daarvoor vervolgd word.
Sommige gasten moeten gewoon lachen om deze straffen, maar als ze zelf letterlijk voelen wat ze een ander aan doen, dan letten ze de volgende keer wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat dergelijke personen zwaarder gestraft moeten worden met ook nog eens een mooie foto van hun kop in de landelijke kranten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er is laatst een onderzoek naar geweest. Het blijkt dat wij zwaarder straffen dan in menig land om ons heen. Wij straffen voldoende zwaar, maar de straffen worden bij ons slecht uitgelegd. Dus waarom een straf een bepaalde maat heeft. Daardoor kan dat idee wel ontstaan.

Zelf ben ik het helemaal eens met de opmerking over de hogeschool voor criminelen, met lange gevangenisstraffen maak je alleen maar een meer criminele samenleving. Wel denk ik dat er meer aandacht besteed moet worden aan de jongeren die al vroeg de mist in gaan. Als je daar niet meteen goed ingrijpt worden dat zeker volleerde criminelen waar je 50 jaar last van krijgt.