Mag je ontslagen worden omdat je naar het toilet moet?

Een darmpatiënt die ik ken is ontslagen omdat ze tijdens werktijd af en toe naar de wc moet. Mag dit zomaar? Het is tenslotte een basisbehoefte, ze kan moeilijk het in haar broek doen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
wat voor werk? en hoe vaak per uur/dag naar de wc?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1x per dag, wat voor werk precies weet ik niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echte darmpatiënt heeft meer problemen dan naar het toilet gaan.
U kent de patiënt zo weinig dat u niet weet wat voor werk het was, en het is ook een dusdanige privékwestie dat ik mij voor kan stellen dat niet alles aan u is verteld.

Het beste antwoord

In principe mag je niet ontslagen worden vanwege ziekte. Echter zijn er wel wat dingen om rekening mee te houden:
- In sommige functies kan je vanwege ziekte niet functioneren. Een bewaker met een houten poot gaat het niet worden. Afhankelijk van haar functie is het voor te stellen dat zij wellicht niet op die functie van blijven vanwege ziekte.
- Heeft de werkgever alternatieven aangeboden. Is er gekeken naar een andere functie? Dit is de werkgever verplicht.
- Heeft zij aangeboden functies geaccepteerd. Als zij tegen alles nee zegt, kan de werkgever op een gegeven moment besluiten tot ontslag over te gaan.
- Heeft zij een vast contract of een tijdelijk (bijv jaar-)contract. Als de werkgever besluit niet te verlengen, kan je daar weinig tot niets tegen doen. De werkgever mag het niet afschuiven op ziekte, maar dat valt eigenlijk niet te bewijzen.
- Na 2 jaar in de ziektewet gezeten te hebben, kan ook een ontslagprocedure in gang gezet worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen alternatief geboden (wat voor alternatief kan er zijn voor ontlasting?), er is enkel een week van te voren een waarschuwing gegeven. Alsof zij ineens spontaan daardoor niet meer naar de wc hoeft! Het was een tijdelijk contract, vanuit een uitzendbureau, maar het was niet dat er geen verlenging werd gegeven. Gewoon ontslag.
Thecis
10 jaar geleden
Met een alternatief wordt bedoeld een alternatieve (andere) functie. Het niet naar het toilet kunnen, daar zal je weinig aan kunnen doen tenzij ze met Tena aan de slag gaat. Ze moet kjiken hoe de afspraken zijn met het uitzendbureau. Daar zijn weer andere regels van toepassing. Als ze nog in haar proefperiode zat, mag je zonder opgaaf van redenen het contract beeindigen.
Over het algemeen ben je dan in dienst van het uitzendbureau. Dus daar kan ze zeker navraag doen.
Thecis
10 jaar geleden
En anders contact opnemen met rechtbijstand of rechtshulp en dit specifieke geval voorleggen. Dan weet ze precies waar ze staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de reden die ze opgegeven hebben? Bij een uitzendbureau werken ze dikwijls met dag of week contracten. Elke keer wanneer zo een contract afloopt kunnen ze haar afdanken. Dat is geen ontslag en zodus moet de werkgever geen reden opgeven of geen alternatief bieden. Normaal gezien is veelvuldig naar het toilet moeten geen geldige reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden is letterlijk dat ze onder werktijd 1x per dag naar de wc moest voor ontlasting
Thecis
10 jaar geleden
Het ziet er naar uit dat dit een rare reden is.
Maar wettelijk gezien, als ze op uitzendbasis werkt, moet ze echt kijken wat er met het uitzendbureau vast gelegd is. Daar hangt of staat het mee...