Heb je een vergunning nodig bij permanente verhuur van je woning aan 1 persoon?

Ik bedoel een vergunning van je gemeente. Appartement is volledig zelfstandig. En moet je je altijd houden aan het puntensysteem wat kale huur betreft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Officieel mag je je appartement aleen verhuren als dat van de hypotheekverstrekker mag. Immers als jij als bewoner je hypotheek niet betaalt, kunnen ze je eruit zetten en het huis verkopen. Als jij het verhuurt en je hypotheek niet betaalt, kunnen ze de huurder er niet uit zetten vanwege de huurbescherming. Als ze het dan verkopen, krijgen ze er veel minder voor dan in de eerste situatie. Er zijn wel hypotheekbanken die een hypotheek nemen op een verhuurd huis, maar die vragen vanwege het risico een hogere rente.
Officieel moet je je aan het puntensysteem houden, maar als jij het aan zogenaamde expats verhuurt (die hier een paar jaar zitten en dan weer naar het buitenland gaan, dan kan je wel meer vragen omdat zij (mede vanwege hun riante salaris) geen behoefte hebben aan dat gezeur.
Van de vergunning van je gemeente heb ik niks gemerkt (ik heb ervaring ter zake). Het huis blijft immers een woonbestemming houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij dat appartement huurt dan mag je niet zomaar onderverhuren.
Let ook op bij onderverhuren dat je dat niet zomaar evenonderhands regelt. Voor je het weet zit je ind e misere(gezien op tv bij rijdende rechter ofzo. onderhuur met overeenkomst van internet geplukt. Huurder was het huis niet meer uit te krijgen, en de huur moest verlaagd worden
anneliez