Kun je voor fietsen door rood licht én fietsen op het trottoir bij dezelfde actie worden bekeurd?

Het volgende is het geval:
Ik fiets (op de straat, dus niet op het trottoir) richting een kruispunt. Daar staat een lange rij auto’s en fietsers (die hetzelfde verkeerslicht gebruiken) voor het rode licht te wachten. Ik moet naar rechts, dus fiets ik het trottoir op en fiets over het trottoir naar rechts. Ik steek de weg dus geenszins over.

Even later word ik aangehouden door een agent die mij vertelt dat ik nu een waarschuwing krijg, maar dat ik normaal € 60 voor rijden door rood licht zou krijgen en € 35 voor rijden over het trottoir. Ik geef direct toe dat ik in ieder geval érgens fout zat, dus daar gaat het niet om. Alleen reed ik volgens mij niet door rood licht! Ik fietste over het trottoir waar dit verkeerslicht volgens mij niet voor geldt. Inderdaad moet ik dan alsnog de boete voor fietsen over het trottoir betalen, maar volgens mij is hier niet sprake van fietsen door rood licht. Kan iemand hier een antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, als je een verkeerslicht ontwijkt door op het naastgelegen voetpad te fietsen, kun je inderdaad een bekeuring krijgen voor op het voetpad fietsen én door rood licht fietsen.

Zou wat moois zijn zeg, als dat rode licht ineens niet meer voor jou zou gelden omdat je ergens gaat fietsen waar het niet mag! Gewoon ophoesten dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas dat je ervan af bent gekomen met een waarschuwing. Ik zou zeggen: prijs jezelf gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voortbordurend op de situatie als in de vraag:
Stel dat op het bedoelde kruispunt géén verkeerslichten hadden gestaan, maar een stopstreep en een stopbord (B7). Dan zou een bekeuring gegeven moeten worden aan de fietser, omdat die niet gestopt is op het trottoir voor een denkbeeldige stopstreep ?
Bij haaientanden met bord B6, omdat hij géén voorrang heeft verleend aan bestuurders op de kruisende weg ?
Lijkt me niet aannemelijk. Hoe hiermee om te gaan ?

Andere antwoorden (5)

Dat klopt alleen een bekeuring voor fietsen over het trottoir. Hierbij kan wel worden opgemerkt dat je dit deed om een roodstoplicht te ontwijken.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, snap de min niet.
als fietser moet je altijd stoppen voor het rode licht ook al reed je nu op een plaats waar het niet mocht:had je afgestapt en te voet het licht voorbij gestoken was er waarschijnlijk geen probleem voor die overtreding
fremar
13 jaar geleden
Het verkeerslicht geldt voor alle weggebruikers die gebruik dienen te maken van de bedoelde rijstrook. Dus ook voor jou als je middels de stoep de verkeerslichten (wilt) ontwijkt(en).
Dus een dubbele bekeuring kán wel in dit geval.
jc54
13 jaar geleden
Het verkeerslicht geldt natuurlijk niet voor voetgangers die het trottoir rechts afbuigend blijven volgen, maar is bestemd voor de bestuurder op de weg. Tenzij voetgangers die een colonne volgen gebruik maken van de weg.
Beboeten voor fietsen op het trottoir ja, rijden door een rood verkeerslicht is volgens mij niet hard te maken, want je maakt géén gebruik van dat deel van de weg waar dit verkeerslicht voor geldt.
Volgens de motivatie van de agent zouden -mijn inziens- voetgangers hun weg afbuigend naar rechts dan ook niet kunnen of mogen vervolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen Moskowitz maar het verkeerslicht geldt voor de rijweg en niet voor het trottoir. Een bekeuring voor rijden door rood licht lijkt me dus onterecht.