Is euthanasie mogelijk in de psychiatrie?

Is dat mogelijk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je bedoelt : " zal een psychiater meewerken aan euthanasie ? " dan is het antwoord : nee.
Wanneer iemand voor een psychiatrische ziekte behandeld wordt, dan is het doel van de behandeling : genezing.
Mocht de ziekte niet te genezen zijn, dan is het doel dat de patiënt beter leert omgaan met zijn ziekte.
Rieneke1
8 jaar geleden
https://www.nvve.nl/wat-euthanasie/euthanasie-en-psychiatrische-aandoeningen/
Rieneke1
8 jaar geleden
Sliverss, hulp bij een zelf geregisseerd levenseinde valt wellicht eerder te realiseren. Erna, kijk eens naar de docu: Moeders springen niet van flats.

Het beste antwoord

Ja, hulp bij zelfdoding mag en kan mits voldaan wordt aan de zorgvuldigheidseisen van de wet. Het ondraaglijk lijden kan ook een psychisch lijden zijn bij mensen die zijn uitbehandeld en geen redelijk (behandel) perspectief hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Er is verschil tussen euthanasie en hulp bij zelfdoding .
Ivana
8 jaar geleden
Degroot: vergis je niet. Als je het hebt over geestelijk onvolwaardige mensen (debielen, zwakzinnigen enzovoort), dan gelden er heel andere regels dan voor mensen met een psychische ziekte als depressiviteit, psychoses enz. Mensen die wilsonbekwaam zijn mag je niet op een lijn stellen met mensen die wel over een eigen wil beschikken.
We weten niet waar vraagsteller op doelt.