Kan een stiefvader het kind van de partner erkennen?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een stiefouder heeft niet automatisch ouderlijk gezag over de stiefkinderen. Er kunnen maar twee mensen gezag hebben en meestal zijn dat de biologische ouders. Mocht het gebeuren dat één van de twee ouders het ouderlijk gezag verliest, dan kan de stiefvader of stiefmoeder bij de rechtbank een verzoek doen om (samen met zijn of haar partner) het ouderlijk gezag te verkrijgen. De stiefouder moet dan wel kunnen aantonen dat hij of zij al een tijd voor het kind of de kinderen zorgt. De rechter kijkt in zo’n situatie goed of de belangen van het kind wel worden gediend.

Antwoorden (2)

Er is geen specifieke uitzondering waarom stiefvaders dat niet zouden kunnen (er dus verder van uitgaande dat aan andere voorwaarden is voldaan, bv dat het kind niet al een juridische vader heeft).
tinus1969
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
ok ik neem aan dat stiefmoeders dan ook het kind van de partner kunnen erkennen?
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi. vziw alleen bij lesbische koppels. Er is altijd een moeder.
erotisi
5 jaar geleden
Ja dat zou kunnen. Maar toch zie ik nergens expliciet dat stiefmoeders dat niet kunnen doen. In artikel 204 boek 1 bw staat een en ander geregeld hoewel de situatie misschien wel vaker van toepassing is voor stiefvaders (of juist biologische vaders) staat in lid 1 sub c wel dat als het kind jonger dan 16 is er toestemming nodig is van moeder óf vader.....
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2019-01-29/#Boek1_Titeldeel5_Afdeling4_Artikel66
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi; het putn is, dat een kind in principe sowieso een moeder heeft -dat is namelijk de vrouw waaruit het kind is geboren.
erotisi
5 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk, de moeder is automatisch altijd de juridische moeder en bij echtscheiding zal deze staat niet verdwijnen zodat er al een vader en moeder is waarschijnlijk. De vraag is dan of de biologische moeder haar juridische moederschap kan worden ontnomen alvorens de stiefmoeder het kind erkent.....
tinus1969
5 jaar geleden
Nee. Eens moeder, altijd moeder.
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling: behalve als de moeder het kind afstaat voor adoptie.
tinus1969
5 jaar geleden
@erotis, en waarom zou je de moeder het juridische ouderschap willen ontnemen?
erotisi
5 jaar geleden
misschien omdat ze een hele slechte moeder is....maar dan zal ze wss alleen haar gezag kunnen verliezen
Wel blijkt uit artikel 198 boek 1 dat een vrouw moeder kan worden door erkenning.....
tinus1969
5 jaar geleden
@erotisi, als je een slechte moeder bent, verlies je alleen het gezag, niet het moederschap.
Wat veel mensen zich niet goed realiseren(en jij dus ook niet), is dat erkenning etc zich veel verder uitstrekt dan een beetje zorgplicht tussen ouder en kind. Door erkenning/moederschap ontstaan familiebanden die in een aantal opzichten 'voor eeuwig' zijn, en die niet alleen van belang zijn voor ouder en kind, maar ook voor de verdere familie. Het ontnemen van erkenning betekent dat een kind niet allen de ouder verliest, maar de hele familie (dus ook grootouders, ooms, tantes, neven, nichten etc etc etc), met alle formele en informele rechten en plichten die daarbij horen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi, de vrouwelijke echtgenoot of vrouwelijke geregistreerd partner van de biologische moeder kan zelf het kind erkennen als het kind verwekt is via een bekende donor. In de wet heet zij geen stiefmoeder maar duomoeder hoewel het kind van haar partner niet haar biologische kind is.
De duomoeder wordt automatisch ook de wettelijk moeder bij de geboorte van het kind als de biologische vader een onbekende donor is.
Een stiefmoeder kan het kind van de mannelijke partner niet erkennen omdat een kind maar één keer erkend kan worden.
Burgerlijk Wetboek, Artikel 204 onder e.
De erkenning is nietig, indien zij is gedaan terwijl er twee ouders zijn.
Dat kan als hij aan de voorwaarden voldoet zoals hierboven aangegeven.
Maar het is een van de domste dingen die een man kan doen.

Als de stiefvader het kind erkent, ligt die erkenning vast voor het leven.
Hij komt daar niet meer vanaf.
Dat is van belang als de relatie met de moeder van het kind na een paar jaar op de klippen loopt.
Ook als hij niet meer met haar en het kind samen woont, dan nog blijft hij maandelijks alimentatie betalen voor het door hem erkende kind, totdat het kind 18 jaar of in bepaalde gevallen 21 jaar is.
Ik weet dit, omdat mijn overbuurman in deze val is gelopen.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Het is gene val; het is iets dat je hoort te weten als je een kind erkent. Erkenning is 'voor eeuwig'; niet alleen ontstaat er zorgplicht, maar het erkende kind is ook erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969, De vraag gaat expliciet over erkenning door de stiefvader.
Erkenning door de stiefvader is per definitie NIET voor eeuwig. Erkenning kan worden teruggedraaid of vernietigd. De vernietiging kan terugwerkende kracht hebben tot het moment van de geboorte. Een verzoek tot vernietiging moet bij de rechtbank worden ingediend via een advocaat. Het initiatief daarvoor kan afkomstig zijn van: de erkenner, de moeder, of het kind zelf.
Alléén de erkenning van een kind door de biologische vader kan niet ongedaan gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zodra het huwelijk of geregistreerd partnerschap van de ouder met de stiefouder echter niet meer voortduurt, of de samenwoning (definitief) is verbroken, zijn de stiefkinderen wettelijk gezien geen stiefkinderen van de ex-partner meer, en is er daarom ook geen onderhoudsplicht. Met als uitzondering dat als de moeder en de nieuwe partner het gezamenlijk gezag over een stiefkind hadden, de man nog onderhoudsplichtig blijft middels een verlengde onderhoudsplicht. (art. 1:253 BW)