Wat is de verjaringstermijn van incest in Duitsland en/of in Nederland?

Voorbeeldschets:

- Vader pleegt 42 jaar geleden incest in Duitsland. Slachtoffertje is dan 2-3 jaar, vader is dan 24 jaar.

- Slachtoffer heeft geen contact meer met vader en heeft de rest van zijn leven in Nederland bij een pleeggezin gewoond.

- Slachtoffer heeft Nederlandse nationaliteit.

- Slachtoffer is tijdens incest lichamelijk verminkt aan geslachtsdelen. Ernstige inwendige schade aan zwellichamen in penis waardoor misvorming optreedt bij erectie.

- Medisch dossier is aanwezig van de behandeling van deze misvorming. 25 jaar geleden littekenweefsel op zwellichamen vastgesteld door uroloog.

- Slachtoffer heeft getuigen die dit seksueel misbruik destijds kunnen bevestigen.

- 40 jaar later hierdoor ernstig psychisch trauma bij slachtoffer vastgesteld.

- Wat kan het slachtoffer nog doen om vader te laten vervolgen o.i.d. Hetzij hier in Nederland dan wel in Duitsland?

Iemand antwoord dan wel tips.

En ja, het slachtoffer (vraagsteller) ben ik dus zelf en zit momenteel psychisch totaal in de knoop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de incest in DE heeft plaatsgevonden, dan moet je daar aangifte doen en een strafzaak opstarten. Ik durf niet te zeggen hoe de verjaring op incest in DE zit. Ik vermoed wel dat de start voor verjarings ermijn ingaat vanaf het moment dat je 18 bent geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verjaring in Duitsland is voor zover mij bekend maximaal 30 jaar. Misschien dat er, zoals in Nederland, uitzonderingen gemaakt worden voor seksueel misbruik, maar dat weet ik niet.. er zitten een aantal Nederlanders op Goeievraag die al jaren in Duitsland wonen, misschien dat die jou meer kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg! ik hoop dat je er met jezelf uitkomt. ik weet op je vraag helaas geen antwoord,maar wens je alle goeds!

Het beste antwoord

Je zegt niet of de dader in Dld veroordeeld is geweest voor incest. Maar ook als dit niet zo was, dan is het inmiddels voor een strafrechtzaak verjaard. Er is dus geen mogelijkheid meer om hem gerechtelijk te straffen voor wat hij heeft gedaan.
In NL is de verjaringstermijn tegenwoordig afhankelijk van de ernst van de zaak 20 jaar, gerekend vanaf het moment dat het slachtoffer meerderjarig wordt.
In Duitsland is de verjaring voor dergelijke misdrijven 12 jaar, voor zover ik weet vanaf de veroordeling.

Je hebt misschien nog wel kans op een civielrechtelijke zaak. In jouw geval echter niet in Nederland, omdat de zaak zelf in Duitsland speelde. Dat jij naderhand Nederlander bent geworden is hierin niet van belang.

Misschien kan je een civielrechtelijke zaak in Duitsland aanspannen. Of dit mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn weet ik niet, dat hangt af van de Duitse wetgeving.

In het civiele recht in Nederland kan er een verlenging van verjaring zijn, of een stuiting, d.w.z. dat de verjaring opnieuw begint te tellen doordat er bijvoorbeeld een nieuwe vordering op de wederpartij wordt gedaan. Dit moet gebeuren voordat de verjaringstermijn is verlopen, tenzij het mogelijk is aan te tonen dat het beroep op verjaring naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.
Of er in Duitsland ook dergelijke civielrechtelijke mogelijkheden zijn weet ik niet, maar ik raad je aan om een advocaat in Duitsland om advies te vragen.

Als het lukt kan je misschien nog wel iets van een vergoeding - en daarmee hopelijk iets van genoegdoening krijgen voor wat je is aangedaan.
Zit niet in de put omdat er geen strafrechtzaak meer mogelijk is. Als dat nu nog zou kunnen zou de kans op vrijspraak wegens gebrek aan bewijs heel groot zijn, ondanks je medische verklaring en getuigen, en dat zou voor jou wel een heel grote klap zijn.

Ik hoop voor je dat het je lukt. Maar ik hoop vooral voor je dat je in staat zal zijn om "uit de knoop" te komen, en toch nog veel leuke dingen in je leven mee te maken. Hopelijk heb je goede vrienden, en sluit je je niet af van hen.

Mocht je nog vragen hebben plaats ze dan. Eventueel kan ik proberen meer informatie te krijgen over je mogelijkheden in Duitsland.

Heel veel sterkte en laat je er niet onder brengen. Je vader die je dit heeft aangedaan beïnvloedt nog steeds je leven negatief. Wees sterker dan hij, zorg dat zijn invloed niet nog meer van je leven verpest. Hij is het nooit waard geweest om jouw vader te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kattebelletje Bedankt voor je uitvoerige en duidelijke uitleg. De laatste alinea van ja antwoord doet me momenteel nog het meeste en ontzettend veel met me. Lief van je. Pfff...ben even de weg kwijt nu maar je hebt hierin wel volkomen gelijk. Maar om even op je uiteindelijke antwoord terug te komen wil ik toch even benadrukken dat het me zeker niet om een financiële genoegdoening gaat. Wat mijn vader mij heeft aangedaan is met geen enkel bedrag goed te maken. Ik wil gewoon dat hij gestraft wordt voor zijn smerige daden die hij destijds bij mij maar ook bij anderen heeft gepleegd en dat ik, na toch zo 'n lange tijd, eindelijk erkenning krijg dat hij degene is die me een traumatische jeugd heeft bezorgt en mijn verdere leven heeft verpest. Ik zou graag willen dat hij duidelijk weet én voelt wat hij mij heeft aangedaan en welke invloed dat op mijn hele leven heeft gehad. De lichamelijke klachten die ik de laatste tijd moet ondervinden spelen hier duidelijk de hoofdrol in en hebben hier duidelijk mee te maken. Ruim 43 jaar later ben ik via een uroloog, seksuoloog en een psycholoog uiteindelijk bij een psychiater beland. Met het gevolg dat ik elke dag kalmerende en rustgevende medicijnen moet gebruiken om mijn klachten onder bedwang te houden. Daardoor maak ik me wel zorgen over een eventuele afhankelijkheid van die zware medicijnen. Hevige nachtmerries, hallucinaties, trillen, beven, onrust en angst- en paniekaanvallen. Ik hyperventileer 24 uur per dag en ben ik bang om dood te gaan. De medicijnen die ik gebruik bestrijden al deze klachten wel goed moet ik zeggen. De laatste dagen voel ik me al een heel stuk rustiger maar zeker nog niet optimaal. Ik moet me de komende tijd voorbereiden op maanden, zo niet jarenlange behandeling van mijn psychische en lichamelijke klachten bij mijn psychiater. Er wordt zelfs gesuggereerd om de behandeling intern in een psychiatrische inrichting te verrichten,w waar ik zwaar tegenop zal zien. Helaas heb ik niet veel vrienden waarmee ik hierover zou kunnen en willen praten. Veel steun heb ik wel aan mijn ontzettend lieve en begripvolle partner, waarmee ik al 27 jaar samen ben. Zonder mijn partner zou ik niet willen weten waar ik nu had gestaan of gelegen. Ik heb (had) een bloeiend eigen bedrijfje maar ik ben helaas niet meer in staat om me er dagelijks voor 100% voor in te zetten. Bedankt voor je antwoord en je oprechte steun. Peter2704
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide advies, Ben bezig je adviezen op te volgen. Bedankt nogmaals !