Mag een advocaat adviseren om te ontkennen iets te weten wat men wel weet?

Stel twee jongens rijden op een scooter en rijden een vrouw dood. De bestuurder van de scooter (A) weet natuurlijk dat hij reed en degene die achterop zit (B) weet ook dat hij niet reed. Nu kan de rechter geen van beide veroordelen als niet duidelijk is wie van hen reed. Zonder advocaat hadden ze misschien de waarheid vertelt, maar de advocaat adviseert hen om te ontkennen dat wat men weet. Mag dat de advocaat doen?
Natuurlijk kan men zich beroepen op zijn zwijgrecht, maar kan in dat geval de rechter besluiten van deelname van beide personen aan het ongeval omdat beide partijen (of in ieder geval één persoon) samenwerken? Of kan van deelname alleen sprake zijn ten tijde van het ongeval en niet achteraf gedurende het proces?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.rijppaert-peeters.nl/liegen-mag-niet/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/-advocaten-mogen-best-liegen-en-soms-moeten-ze-het-~b4ac29c8/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/13/liegen-is-taboe-voor-advocaten-maar-feiten-kleuren-mag-a1591898
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, de vraag gaat over strafrecht, niet over een civiele procedure. Dat is een wezenlijk verschil.
Stel de rechter vraagt aan de verdediger: wie reed er op het moment van de aanrijding? dan zijn er drie mogelijkheden
De verdediger is verbijsterd dat deze vraag aan hem gesteld wordt en antwoord:
1. Ik was er niet bij, deze vraag mag u mij niet stellen en zal ik dus ook niet beantwoorden;
2. mijn cliënt maakt gebruik van zijn recht om te zwijgen;
3. ik hoor mijn cliënt antwoorden dat hij niet reed.
Amadea
5 jaar geleden
Het lijkt mij dat een advocaat niét mag adviseren te liegen, maar wel om te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, dit is toch duidelijk: er zijn drie proceshoudingen die een advocaat mag, kan en soms moet adviseren:
bekennen, ontkennen of zwijgen.
Amadea
5 jaar geleden
Adviseren te ontkennen staat in dit geval toch gelijk aan adviseren om te liegen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, ik zal proberen het verschil zo eenvoudig mogelijk in goed Nederlands te verwoorden. Zonder gebruikmaking van alle relevante wettelijke termen en teksten, niet dat ik jou onderschat maar het moet wel voor iedereen leesbaar en leuk blijven.
Stel de afspraak is: ontkennen.
Een voorbeeld:
Wie zat er achter het stuur: verdacht ontkent dat hij dat weet.
Een van u tweeën zat toch achter het stuur: verdachte zegt: ja daar lijkt het wel op.
Zat u achter het stuur: verdachte ontkent (mag)
Waar was u op die datum:
Advocaat schopt onder tafel, dat betekent: gebruik maken van je zwijgrecht!! De proceshouding verschiet dus van kleur, van ontkennen naar zwijgen.
Verdachte maakt echter geen gebruik hiervan maar gaat op eigen initiatief liegen (dat mag, maar is niet altijd verstandig) en zegt dat hij in Thailand was.
Advocaat schrikt zich een hoedje en vraagt de rechter of hij even met zijn cliënt naar de gang mag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het advies is: liegen.
Waar was u op die datum? Verdachte liegt op advies en zegt dat hij in Thailand op het strand lag.
Nu moet de verdachte het bewijs gaan leveren dat hij aan de andere kant van de aardbol was. Dus met behulp van zijn advocaat valse bewijzen produceren.
Werkt de advocaat hier niet aan mee dan heeft hij met het advies om te liegen de belangen van zijn cliënt geschaad. Werkt de advocaat hier wel aan mee, dan is hij niet integer.
Het advies om te liegen is wel het domste advies dat een advocaat kan geven. De advocaat heeft bewust het risico gelopen dat zijn vrijheid en onafhankelijkheid in de uitoefening van het beroep in gevaar zouden kunnen komen.
Misbruik van het procesrecht. Maar zolang er niet geklaagd wordt, is er geen aanklacht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voorbeeld 3
1. Rechter vraagt: was u ten tijde van het ongeval de bestuurder – Verdachte X zwijgt - dat mag
2. Rechter stelt nogmaals de vraag – Verdachte X ontkent – dat mag
3. Rechter stelt voor de derde maal de vraag – Verdachte X zegt dat hij de duopassagier was - hij liegt - is zijn goed recht
Nu zal de tegenpartij moeten bewijzen dat deze verdachte X niet de duopassagier was maar de bestuurder.
Of verdachte X zegt dat hij helemaal niet op de scooter zat, maar op het trottoir stond en hij ook geraakt werd door de scooter (hij liegt dat hij het zelf gelooft - en dat mag)
Ook nu zal de tegenpartij moeten bewijzen dat verdachte X niet op de stoep stond maar de bestuurder was.
Er zijn helaas geen betrouwbare getuigen van het ongeval meer te vinden.
4. Verdachte X bekent – verdediger zal alles uit de kast halen om zijn cliënt er zo goed voordelig als mogelijk van af te laten komen. Maar alleen een taakstraf zal niet lukken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb de teksten niet gecontroleerd op spel- en typefouten, zoals de verdediger antwoord, moet zijn antwoordt.
Kost te veel tijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, misschien weet je het al, maar vanavond 20.55 op de Nederlandse TV op BNNVara, (NPO2?) docu, het fatale scooterongeluk. Prof. B.E.P. Myjer geeft uitleg.

Antwoorden (1)

Deze vraag bezit reeds een denkfout. Namelijk dat het enkele feit dat iemand tegen mij zegt dat hij/zij schuldig is automatisch het feit oplevert dat ik weet dat hij/zij schuldig is.
Dat weet ik niet, want ik was er niet bij. Er zijn zelfs verdachten die je tijdens het eerste verhoor na hun aanhouding kunt laten bekennen dat zij Kennedy vermoord hebben.
Stel dat ik er wel bij was, dan wordt ik niet zijn verdediger, maar eventueel een gewone getuige die onder ede staat. Dat is dan dikke pech voor één van de twee als geconstateerd wordt dat mijn waarnemingsvermogen op dat moment 100% in orde was.

De proceshouding wordt door de cliënt in samenspraak met zijn advocaat bepaalt. Er zijn drie mogelijkheden; bekennen, ontkennen en zwijgen.
De advocaat zorgt voor de rechtsbescherming van zijn cliënt. Daartoe is de advocaat bij de uitoefening van zijn beroep:
a) onafhankelijk ten opzichte van zijn cliënt, derden en de zaken waarin hij als zodanig optreedt;
b) PARTIJDIG bij de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van zijn cliënt;
c) deskundig en kan hij beschikken over voldoende kennis en vaardigheden;
d) integer en onthoudt hij zich van enig handelen of nalaten dat een behoorlijk advocaat niet betaamt; en
e) vertrouwenspersoon en neemt hij geheimhouding in acht binnen de door de wet en het recht gestelde grenzen.

De advocaat vertegenwoordigt maar één verdachte. Hij adviseert dus niet hen maar één van de twee. Deze mogen beiden gebruik maken van hun zwijgrecht, zij hebben zelfs het recht om te liegen of het gedrukt staat.
Als het gaat om het feit wie er wel of niet reed, is het de taak van de advocaten om te bewijzen dat de andere verdachte reed.
http://regelgeving.advocatenorde.nl/content/gedragsregels-advocatuur
Of de rechter hen niet kan veroordelen omdat niet duidelijk wordt wie er wel of niet reed, is per zaak verschillend. Bij zo iets ernstigs als dood door schuld spelen altijd heel verschillende relevante feiten mee.
Als je deze vraag stelt nav de filmdocumentaire van Hetty Nietsch over de Nijmeegse scooterzaak van begin 2010, dan is hier de definitieve uitslag.
De twee verdachten zijn veroordeeld door de rechtbank, vrijgesproken en weer veroordeeld door gerechtshoven. Als sluitstuk heeft de Hoge Raad in februari 2010 bepaald dat de veroordelingen van de twee verdachten in de zogenoemde Nijmeegse scooterzaak wegens het medeplegen van dood door schuld in het verkeer in stand blijven.
In regel 7 staat: wordt ik, moet zijn: word ik.
Toegevoegd op 25 februari 2019 13:58: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Okee, mooi overzicht, maar nu even to-the-pouint:
Erotisi vraagt "(..) de advocaat adviseert [één van] hen [zijn cliënt] om te ontkennen dat wat men weet [namelijk wie bestuurde]. Mag dat de advocaat doen?"
Dat is me namelijk niet 100% duidelijk uit je antwoord. Ja of nee.
erotisi
5 jaar geleden
Zeggen dat je het niet weet zal in de praktijk wel uitmonden in een zwijgen en dat zal een advocaat wel mogen adviseren........
LeonardN
5 jaar geleden
@erotisi Zeggen dat je het niet weet is iets anders dan zwijgen. Zeggen dat je het niet weet is een leugen of de waarheid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisie, staat duidelijk in mijn antwoord dat de advocaat samen met de cliënt de proceshouding bepaalt en dat er drie mogelijkheden zijn. Een mogelijkheid kan zijn: gebruik maken van het zwijgrecht.
Als een verdachte gebruik maakt van dit recht mogen er zelfs geen conclusies aan worden verbonden. Het recht om te zwijgen is namelijk één van de belangrijkste rechten die een verdachte heeft.
Per vraag kan de verdachte besluiten of hij gebruik wil maken van het zwijgrecht of alsnog een vraag beantwoorden. Veel verdachten vergeten dan deze ommezwaai eerst even met hun verdediger te bespreken en kletsen plotseling alle sterren van de hemel.