Hoe werkt erven van een getrouwd, maar kinderloos, stel? (zie uitleg)

Het gaat niet om een echte situatie, maar omdat ik iets voor iemand anders aan het uitzoeken ben vroeg ik me dit af.

Stel:
Man en vrouw zijn getrouwd en hebben geen kinderen. Stel dat de man overlijdt. De vrouw erft natuurlijk het vermogen van de overledene. Maar een jaar daarna overlijdt de vrouw. Gaat het volledige vermogen dan naar haar familie (de broers en zussen van de vrouw)? Of gaat er ook nog een deel naar de familie van de man?

In aanvulling hierop: als ze beiden een ernstig auto-ongeluk krijgen en gelijktijdig sterven, wie erft er dan? Wordt het vermogen dan automatisch verdeeld over beide families of wordt er geprobeerd om vast te stellen wie eerst overleden is en afhankelijk daarvan de erfenis gegeven aan de ene of de andere kant van de familie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

de echtgenoot is de enige erfgenaam (langstlevende) als deze overlijdt (of beiden verongelukken) zal de erfenis
worden verdeeld onder de ouders en (half)broers/zusters. Indien één van hen niet meer in leven is, dan wordt hun plaats vervangen door diens kinderen. Als geen van hen in leven is, dan wordt gekeken naar de grootouders (eventueel overgrootouders) en hun nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, het maakt alleen voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe er nu precies geërfd wordt in bepaalde situaties. bijvoorbeeld als beiden verongelukken, wordt het vermogen dan in 2 delen gehakt en verdeeld onder ouders/broers/zusters van de man aan de ene kant en onder ouders/broers/zusters van de vrouw aan de andere kant? of kijken ze wie er 10 minuten eerder doodging en erft de andere familie dan het gehele vermogen en blijft de ene familie met lege handen achter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi 10 minuten zal niets uit maken (zo snel heb je bv een boedelbeschrijving niet rond) in 1e instantie erft de partner. zal er een eigen huis zijn krijgt ze dat in vruchtgebruik, is dat er niet blijven gezamenlijke spullen in vruchtgebruik, het is dan van de langstlevende tot deze overlijdt. gaan ze beiden hemelen dan kunnen de kinderen niet erfeven want die zijn er niet, dus zullen de ouders en/of de broers, zussen, halbroers/halfzussen, adoptie kids van de ouders. zijn deze er ook niet dan zijn de grootouders van het stel aan de beurt. leven deze ook niet meer kijken ze naar familie hiervan (broers/zussen, ooms tantes, neven nichten en steeds verder....) de erfenis bestaat uit goederen en geld (schulden/of pos saldo om de bank). met een boedelbeschrijving taxeer je alle spullen die te erven zijn zodat je (min de schulden) weet waaruit de erfenis bestaat in geld uitgedrukt.
wil jij bijvoorbeeld het oude kristallen lamp die ongeveer een waarde heeft van 200 euro zou je deze kunnen krijgen als de rest van de fam hier geen probleem mee heeft. het bedrag van 200 gaat in dat geval af van jou deel van de erfenis. de berekening van de boedelbeschrijving is echter geen garantie dat je dit bedrag (jou deel) ook daadwerkelijk in handen zal krijgen. het is niets meer dan een indicatie. spullen die niemand wil hebben kunnen bijvoorbeeld opgekocht worden door een opkoper (deze moet ook winst maken) en de taxatie van een eigen huis is ook geen zekerheid vanwege de belabberde huizenmarkt en het geklungel met overwaarde en de hypotheekrente aftrek van het moment. de ene familie zal dus niet met legen handen komen te zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat begrijp ik allemaal echt wel, maar dat bedoel ik eigenlijk niet. het enige dat ik overal lees is dat broers en zusters erven, maar zwagers en schoonzusters worden niet genoemd. dus ik vraag me af: als de partner geerfd heeft en vervolgens gaat de partner ook dood, dan gaat al het vermogen dus naar de broers en zusters (en evt ouders) van degene die als laatste overlijdt, en krijgen de broers en zusters van degene die als eerste is overleden niets. ik kan nergens terugvinden dat de zwagers en schoonzusters van deze persoon ook wat erven. begrijp je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja...sorry (kwartje valt aan eurocentjes af en toe) in dat geval....
nee, zwagers en schoonzusters delen niet mee in beginsel, tenzij deze getrouwd zijn met de erfgenaam en/of alles zodanig is vastgesteld dat je kan spreken van gezamenlijke eigendom via een erfenis.
je kan dus geen aanspraak maken als erfgenaam in dit geval omdat je geen erfgenaam bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat idioot eigenlijk. dus als je een rijke broer hebt die getrouwd is zonder kids en hij sterft eerder dan zijn vrouw dan krijg je als broers en zussen niets, maar als zijn vrouw eerst sterft dan krijg je alles op het moment dat hij d'r uit stapt. wat oneerlijk eigenlijk... evengoed bedankt voro de info! was vergeten je te plussen, maar komt nu goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in eerste instantie zullen de ouders en broers/zussen juist erfgenamen zijn (zie antw op vraag) als beiden overlijden :)
als er 1 van de 2 overlijd is er nog niets te halen in principe (dat zou wel heel lullig zijn) vandaar het vruchtgebruik om te voorkomen dat alles naar een andere lijn van de familie zou gaan en de langstlevende met lege handen achterblijft. zwagers en schoonzussen tellen in beginsel niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou mooi. denk niet dat er nog meer antwoorden komen dus ik kan hem net zo goed maar sluiten. bedankt voor het meedenken in ieder geval!