Wat kan ik doen tegen een proces-verbaal die ik kreeg omdat ik een hond uitliet zonder muilkorf?

Ik ben 19 jaar oud en ik woon nog bij mijn ouders. Ze hebben een hond die officieel een muilkorf moet dragen door een drietal incidenten. Mijn ouders hebben vervolgens nooit een muilkorf gekocht maar verwachten wel dat ik hem uitlaat. Nou dat doe ik dan ook maar vervolgens kwam laatst de politie naar mij toe die mij zagen dat ik de hond zonde muilkorf uitliet. En vervolgens kreeg ik dus een proces-verbaal. Kan ik daar nog wat tegen doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Rieneke1
5 jaar geleden
Het lijkt me vrij logisch dat je ouders de prent betalen. Knap aso trouwens om maling aan het muilkorfgebod te hebben. Straks loopt het uit de hand, moet de hond ingeslapen en is het huilie huilie.
KennisDelen
5 jaar geleden
Eens met Rieneke, maar ik zou (als zij niet direct willen betalen) wel zelf alvast de boete betalen, en daarna het geld terugvragen, om een hogere boete te voorkomen (want de politie houdt er geen rekening mee dat het blijkbaar de schuld van je ouders is). Hoef je overigens niet eens tegen je ouders te vertellen (anders betalen ze misschien nie tg meer terug), maar ik zou het zeker terug vragen als het hun schuld is. En een muilkorf kopen :-)
KennisDelen
5 jaar geleden
N.a.v. de link van Kees Wim: Valt me trouwens op dat een muilkorf helemaal niet zo duur is, je zou zelfs nog aan je ouders aan kunnen bieden om er 1 te kopen, op voorwaarde dat zij de boete betalen

Antwoorden (2)

Daar kan je niets aan doen die moet je gewoon betalen.
ronron1212
5 jaar geleden
KennisDelen
5 jaar geleden
Correctie, de ouders! Het is hun hond en zij hebben besloten om geen muilkrf te kopen. Mogen ze ook zelf de boete (terug) betalen. Kwestie van rechtvaardigheid.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat maakt niet uit er zal betaald moeten worden.
Inekez1
5 jaar geleden
Als 19-jarige ben je geen kind meer, maar heb je ook een eigen verantwoordelijkheid. Zeker als je zelf weet dat de hond gemuilkorfd had moeten zijn in verband met 3 (!) eerdere incidenten. Boete moet je gewoon betalen. En onmiddellijk een degelijke muilkorf kopen voordat de hond nogmaals wordt uitgelaten op openbaar terrein. Als je van mening bent dat de hond alleen van je ouders is en jij niet voor kosten op moet draaien, dan moet je ook weigeren de hond nog uit te laten zolang er geen muilkorf is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@KennisDelen
Begrijpelijke reaktie, maar strikt genomen niet correct !
Als 19 jarige ben je zélf verantwoordelijk voor je daden. Dat je ouders je vragen dingen te doen die niet mogen is nog geen vrijbrief om ze wél te mogen. Dat zou een mooie boel worden....
Tegen de boete kun je niks doen. Die is terecht gegeven en zal betaald moeten worden.

De onderliggende vraag is eigenlijk? Waarom laat je de hond nog steeds uit zonder muilkorf.

Je bent 19 jaar. En daardoor meerderjarig. Verantwoordelijk voor je acties en daden.
Stel nu dat de hond een 4e incident heeft. Maar dit keer loopt het echt heel erg fout af. Dan was je gewaarschuwd. En is het ook nog eens wettelijk gezien jou schuld. Geen verzekering die uitkeert. Dat gaat je je hele leven lang aan letselschade afbetalen kosten.

Neem actie. Denk aan jezelf en aan de hond. Maar vooral ook aan de omgeving van de hond. Wat de reden ook is dat jij tot nu toe de hond niet heb uitgelaten zonder muilkorf. Begin er vandaag mee.