Wat zijn "Punten in Flensburg"?

Volgend op een vorige vraag over het risico op een bekeuring in Duitsland als je geen milieusticker op je auto hebt, waar deze wel verplicht zijn, hadden enkele beantwoorders het over dat ik naast een boete een punt in Flensburg zou krijgen.
Ik gok dat dat een soortement van punten-rijbewijs systeem is, maar dat weet ik niet zeker.

Mijn vraag is dus: Wat zijn punten in Flensburg en aanvullend zou ik dan ook graag weten of die punten ook voor niet-Duitsers gelden en of ze als je het echt bont maakt dan ook je rijbewijs zou kunnen verliezen (aangezien ik met weggebruikers wel eens gehoord heb, dat ze rijbewijzen van buitenlanders niet in kunnen nemen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al af!

Het beste antwoord

Op het plegen van overtredingen en strafbare feiten in het verkeer in Duitsland staan niet alleen een geldboete en/of een rijverbod als sanctie, maar de overtreder krijgt naar gelang de ernst van de overtreding ook een aantal punten die geregistreerd worden bij het "kraftfahrtbundesambt" te Flensburg.
Heeft men 8 punten verzameld, dan volgt er een waarschuwing.
Heeft men 14 punten verzameld, dan wordt men verplicht een nascholingscursus te volgen. ( een soort huftercursus) Indien men niet slaagt voor deze cursus, of men neemt niet deel aan deze cursus, dan wordt de rijbevoegdheid voor Duitsland ingetrokken. Niet voor tijdelijk maar definitief.
Heeft men 18 punten verzameld is de rijbevoegdheid definitief voorbij in Duitsland.
Zo levert een snelheidsovertreding 1 of 2 punten op. Maar rijden door rood licht levert al 3 punten op. Doorrijden na een aanrijding ( zg. fahrerflucht ) levert meteen al 7 punten op. Bij lichte overtredingen blijven deze punten 2 jaar geregistreerd staan en begint daarna weer bij 0. Bij strafbare feiten ( dit zijn overtredingen waarbij anderen mensen gevaar hebben gelopen) is deze periode 5 jaar.
Ook wij als buitenlander kunnen in deze Flensburger registratie terecht komen. Hoewel ons rijbewijs daar niet in beslag kan worden genomen, is het dus wel mogelijk om een rijverbod opgelegd te krijgen. Met ingang van het nieuwe jaar worden er enkele dingen in dit puntensysteem veranderd. In bepaalde opzichten wordt het strenger.
Het lijkt mij verder niet zo relevant om daar nu verder op in te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien je goed lijkt te weten waar je het over hebt: heb je toevallig ook enig idee van de effecten van dit systeem? Is er iets bekend over bijvoorbeeld de verkeersveiligheid of het aantal zware overtredingen of overtredingen per persoon sinds de invoering? Of weet je waar dat te vinden is? Mijn eerste reactie bij het lezen hiervan is namelijk: "wauw, zoiets moeten ze hier ook invoeren". Maar dan is het natuurlijk erg zinvol om te weten hoe het in DLD tot nu toe werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik effe blij, dat mijn enige vervoermiddel een rollator is, of in geval van nood een (Valys) taxi!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Lies 12. Ik heb het één en ander nagekeken op een aantal duitse sites met betrekking tot de ongevallenstatistiek. Het aantal ongevallen is in het algemeen de laatste jaren wel afgenomen. Heb gelezen dat veel ook te danken is aan de modernere technieken in de auto's. Ik heb nergens kunnen vinden welk aandeel het "punktensystem" specifiek hierin een rol speelt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Antwoord is correct. Een puntensysteem in Nederland invoeren lijkt heel zinnig, maar is dat alleen als de pakkans voldoende groot is. Zo niet, dan wordt het puntensysteem ervaren als een loterij.

Andere antwoorden (1)

punten in Flensburg zijn inderdaad strafpunten die gelden voor de onder andere Duitse rijbewijzen tellen,maar ook buitenlanders krijgen die punten. de Duitse overheid kan je Nederlandse rijbewijs weliswaar niet afnemen, maar je wel de rijbevoegdheid voor het Duitse wegennet ontzeggen en daarmee een hogere boete opleggen, voor de vrijgave van de rijbevoegdheid kan de overheid hier een psychologische test ,cursussen in agressiebeheersing,of andere maatregelen opleggen,alles zelf te betalen en zonder subsidie ,de kosten kunnen oplopen tot meerdere duizende euro's. zonder de bevestigde maatregelen krijg je de rijbevoegdheid niet terug.
Het puntensysteem word per 1-1-2014 aangepast en vanaf die datum gelden er nieuwe regels en zijn minder punten nodig voor onttrekking van het rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Waarom worden die punten specifiek punten in FLENSBURG genoemd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat Flensburg de stad is waar de registratie plaatsvind bij het centrale verkeersregister ,zie het als het centraal bureau rijbewijzen. ook met een bromfiets ontvangen punten gelden voor je rijbewijs
Cryofiel
10 jaar geleden
Correct.