Gaat er ook 1/3 van een gevangenis straf af als je bijv 5 jaar cel en tbs krijgt opgelegd?

Stel je krijgt 2 jaar cel en je gedraagt je, dan gaat er 1/3 vanaf, iemand die 5 jaar cel en tbs krijgt kan die dan met goed gedrag eerder naar een tbs kliniek?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

De v.i. geldt voor onvoorwaardelijke en onherroepelijke gevangenisstraffen van meer dan één jaar. Bij gevangenisstraffen tussen de één en twee jaar komt de veroordeelde in aanmerking voor v.i. Dat kan nadat één jaar en 1\3 van het overige deel van de gevangenisstraf is ondergaan. Een voorbeeld: bij een gevangenisstraf van één jaar en negen maanden kan v.i. plaatsvinden na één jaar en drie maanden.
Bij gevangenisstraffen van meer dan twee jaar komt de veroordeelde na 2\3 van de gevangenisstraf in aanmerking voor v.i.

Voorwaardelijke invrijheidstelling is bij een detentie in combinatie met tbs met dwangverpleging op zijn vroegst mogelijk na het uitzitten van 2/3 deel van de opgelegde straf. De voorwaardelijke invrijheidstelling kan zelfs in bepaalde gevallen uitgesteld of achterwege worden gelaten.
Een vordering tot uitstel of achterwege laten van v.i. kan worden ingediend door het OM. Een grond voor een aanvraag tot uitstel of achterwege laten is als de uitspraak vrijheidsstraf én tbs-met dwangverpleging is opgelegd.
De beslissing om voorwaardelijke invrijheidstelling achterwege te laten is definitief: de aan de veroordeelde opgelegde vrijheidsstraf straf zal dan volledig moeten worden uitgezeten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Maar stel V.i zou worden toegekend, dan mag de tbs gedetineerden dus na 2/3 naar buiten, en dan zou die waneer de overige termijn 1/3 (voorwaardelijk vrij) is verstreken zich zelf moeten melden bij een tbs kliniek?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Neen, popeye, hij mag helemaal niet naar buiten, als er bij de gevangenisstraf ook tbs is opgelegd. Dat zou leuk zijn, 99,9 % zal gelijk de kuierlatten nemen.
v.i. is niet voorwaardelijk vrij, maar voorwaardelijke invrijheidstelling onder voorwaarden, zoals verplichte behandeling. Je voelt hem al aankomen, na minimaal 2/3 van de straf te hebben uitgezeten, en v.i. nog geldt, wordt de justiabele (zoals een gedetineerde tegenwoordig heet) linea recta op staatskosten naar een tbs-kliniek vervoerd.