ik leef van de arbeidsongeschikheid wet in canada wil terug naar nederland kan ik die dan ook krijgen als ik weer in nederland woont

Toegevoegd na 6 dagen:
vanwege een operatie wat is gebeurd in nederland 30 jaar geleden,daarom leef ik van arbeidsongeschiktheid in canada.
Nouw ik terug keren naar nederland ben afhankelijk van die bijstand zou ik dat krijgen als ik weer terug bent in nederland voor goed

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft u op dit moment een nederlandse of een canadeese arbeids ongeschiktheids uitkering?

Antwoorden (5)

dat is misschien mogelijk.
je zult wel opnieuw gekeurd moeten worden als je bij terugkomst in nederand een aanvraag doet de kans is groot dat er dan gekeken word naar wat je nog wel kan.
afhankelijk van de uitkomst daar van is het zomaar mogelijk dat je in de bijstand komt en aan het werk moet in iets waarvoor je nog geschikt word geacht te zijn.
de regels zijn best streng het uitgangs punt is dat iedereen wel iets kan doen mogelijk is dat in canada iets minder rigide en ben je daar ongeschikt voor werk en vinden ze hier dat je nog aangepast werk kunt doen,dan kun je verwachten dat je intensief begeleid word en er desnoods werk aan jou aangeboden word dat je dan verplicht moet acsepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. dat kan alleen als je in Nederland was verzekerd op het moment dat je arbeidsongeschikt raakte en dus premie hebt afgedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleeen een bijstands- of Wajonguitkering. Niet een doorgaans hogere en redelijke inkomensafhankelijke WAO/WIA-uitkering want daarvoor moet je bij het constateren van de arbeidsongeschiktheid verzekerd zijn in Nederland d.w.z. een inkomen uit arbeid hebben, en in principe ook nog als werknemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de WIA is een verzekering.
Je hebt geen premie betaald en je bent al arbeidsongeschikt.
Je kunt er dus geen aanspraak op maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden hierboven geven al aan hoe het in Nederland is, maar je kunt ook in Canada vragen of je die uitkering mee kunt nemen naar Nederland.
Als iemand ongeschikt is om te werken in Nederland kan deze de uitkering meenemen naar het buitenland, dus waarom niet andersom?