Kan iemand preventief opgesloten worden zonder dat hij of zij een strafbaar feit heeft gepleegd?

bijvoorbeeld als er een verhoogd risico bestaat dat hij iemand of meerdere mensen van het leven kan beroven op korte termijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
en zoja, hoevaak is dit in nederland gebeurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas komt het nog best vaak voor dat jongeren die nog nooit een echt strafbaar feit gepleegd hebben maar wel enorme problemen hebben omdat ze b.v. een stoornis hebben, in een jeugdgevangenis terecht komen. De laatste paar jaren wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat er genoeg gesloten plaatsen in de jeugdpsychiatrie komen, zodat dit niet meer hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is daar het 1 en ander in verandert Stippel. Kinderen die een behandeling nodig hebben of wachten op een plaatsing in een pleeggezin mogen niet meer in een PIJ worden geplaatst maar in andere instellingen die niet afgesloten mogen zijn. Jammer genoeg wordt in dergelijke instellingen nog vaak met personen gewerkt die uit het gevangeniswezen komt en worden de kinderen vaak behandelt als kleine criminelen zonder dat de kinderen ooit in aanraking zijn gekomen met politie.

Antwoorden (5)

In preventieve hechtenis word je daar voor niet genomen, je wordt gewoon gearresteerd op de verdenking voor het plannen van een aanslag, om een veroordeling te verkrijgen dient de politie aan de hand van bewijzen kunnen aantonen.

De eerste en de laatste keer dat dit gebeurd is, is geweest bij de arrestatie van de gehele Hofstadgroep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min, gaarne een onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is vaker gebeurd dan bijk de Hofstadgroep, maar misschien niet zoveel tegelijk als toen. Er worden vaker mensen ingesloten doordat iemand de politie waarschuwt dat die persoon van plan is een moord te plegen. Als daarna daar betrouwbare aanwijzingen voor worden gevonden, wordt de arrestatie gewoon door de officier verlengd en wordt die persoon voorgeleid. Wat dacht je bovendien van iemand die van plan is niet 1 iemand om het leven te brengen maar die van plan is een terroristische aanslag te plegen? Er wordt vaak genoeg zo'n aanslag verhinderd door de perso(o)n(en) die dat van plan waren te arresteren, zonder dat ze de aanslag al gepleegd hebben. Als zo'n tip betrouwbaar lijkt mag de speciale eenheid van de politie ze eerst arresteren en dan bewijzen zoeken, ter voorkoming dat de aanslag al gepleegd is terwijl de politie bewijzen zocht voor de aanhouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk toch dat het zo'n vaart niet loopt, zeker niet nadat er een aantal van de Hofstadgroep zijn vrijgesproken omdat niet bewezen kon worden dat ze daadwerkelijk de aanslag mee gepland hadden. Politie mag overigens nimmer alleen op een tip iemand arresteren, er moeten duidelijke aanwijzingen zijn dat het mogelijk is dat een geweldsdelict plaats vindt en dan nog moet het onder de noemer terroristische daad geschaard kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik heb het hier niet over de eerste de beste tip, maar eentje die kan worden onderbouwd al, dat lijkt me logisch. Maar geloof me, de Hofstadgroep was echt de enige niet...
Een beschermende woonomgeving is er voor mensen die door hun beperkingen niet in staat zijn zelfstandig te leven en een mogelijk gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Het gaat om verzekerden die:
niet zelfstandig kunnen wonen door onvoldoende zelfredzaamheid;
dusdanig gedrag vertonen dat het noodzakelijk is direct in te kunnen grijpen;
zich gemakkelijk laten misbruiken, verleiden, intimideren of manipuleren.
De bescherming richt zich primair op de verzekerde zelf, niet op zijn omgeving of de maatschappij.
Als de verzekerde gevaar oplevert voor zichzelf of anderen kan gedwongen opname aan de orde zijn, zoals geregeld in de Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen.

Iemand kan alleen gedwongen worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis wanneer:
hij of zij een gevaar is voor zichzelf of voor zijn omgeving;
dat gevaar (vermoedelijk) komt door een psychiatrische stoornis;
opname in een psychiatrisch ziekenhuis de enige oplossing is;
hij of zij niet bereid is tot een vrijwillige opname.

Ik heb geen idee hoe vaak dat voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch geheel iets anders dan wat de vraagsteller bedoelt. Een moord of een gedwongen opname voor bijvoorbeeld een gerede kans op zelfmoord zijn twee zaken die heel ver uit elkaar liggen. Bij dit komt de politie zelfs niet kijken als de hulpverlening het zelf afkan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vs vraagt of iemand opgesloten kan worden zonder dat strafbaar feit is gepleegd. Er staat niets over politie bij. Als hij of zij een gevaar is voor de omgeving, kan diegene opgesloten worden. Ik heb gezien dat iemand werd mee genomen, die was een gevaar voor de omgeving, en daar kwam echt politie bij kijken hoor. Heb je mijn antwoord wel goed gelezen? En de bronnen?
Ja, middels een IBS in een psychiatrische inrichting. Je moet dan nog wel aan een aantal andere voorwaarden voldoen. Dit gebeurt regelmatig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebeurt dit dan ook volledig legaal en is dit in de wet ook zo geregeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Als je contact hebt met hulpverleners en zij schatten in dat je een gevaar bent voor anderen, en je hebt een psychische aandoening, en 24 uur opname is de enige manier om het gevaar te voorkomen, én je wilt niet vrijwillig opgenomen worden dan mogen ze je per direct een ibs opleggen en dus gedwongen gesloten zetten. Hoeft geen politie aan te pas te komen. Wel als je je verzet, dan kan de politie ingeschakeld worden. De gesloten opname mag maximaal 5 dagen duren voor een rechter zich over de situatie buigt. Hij bepaald of je langer vast moet blijven. Je hebt dan nog niks misdaan, er wordt enkel gedácht dat je iets zou kunnen doen. Het is mij overkomen. Ik heb een week vast gezeten omdat ze het dachten. Geheel onterecht, maar dat mag dus zomaar. Je hebt geen poot om op te staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch geheel iets anders dan wat de vraagsteller bedoelt.

Een moord of een gedwongen opname voor bijvoorbeeld een gerede kans op zelfmoord zijn twee zaken die heel ver uit elkaar liggen. Bij dit komt de politie zelfs niet kijken als de hulpverlening het zelf afkan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch geheel iets anders dan wat de vraagsteller bedoelt. Een moord of een gedwongen opname voor bijvoorbeeld een gerede kans op zelfmoord zijn twee zaken die heel ver uit elkaar liggen. Bij dit komt de politie zelfs niet kijken als de hulpverlening het zelf afkan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vraagt of je opgesloten kan worden. Daar geef ik duidelijk antwoord op met een extra toelichting in de reacties. Niet meer en niet minder. Ibs krijg je niet alleen voor mogelijke zelfmoord, ook als je een gevaar bent voor de omgeving. Ik leg uit hoe lang het mag en wanneer, en wanneer de politie komt. So whats your problem?
Vertel jij de vraagsteller dan of je ook anders opgesloten kan worden en maak daarmee t antwoord compleet. Btw, als je onschuldig bent maakt t geen r**t uit waar je opgesloten wordt. Je verdiend t niet, t is niet jouw wereld, en t is verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de vraag en het antwoord sterk afwijken. Een persoon met de plannen voor één of meerdere moorden krijgt geen IBS, mogelijk zelfs geen TBS. Deze wordt opgepakt en vastgehouden op verdenking van terroristische activiteiten. Een IBS krijgt men alleen bij een afwijking van psychische aard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh. En dat heb ik niet geschreven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: iemand die van plan is te moorden die wordt meteen opgepakt en vastgehouden op verdenking van terroristische activiteiten? Als ik dus morgen doordraai en aan iedereen vertel dat ik mijn schoonouders wil vermoorden dan ben ik een terrorist? Volgens mij lees jij de vraag en de antwoorden niet goed of je begrijpt het verkeerd, je hebt overal een min gezet en hetzelfde commentaar.
Ja dit kan, als je een gevaar voor jezelf of anderen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, op basis van voorbereiding van of poging tot een bepaald misdrijf. Het idee is dat voorbereiding/poging al een misdrijf op zichzelf is en daarvoor kan men dan ook veroordeeld worden. Let op: Het betreft dan wel misdrijven, overtredingen kennen deze mogelijkheid niet.