Factuur met verrekend bedrag, maar oorsprong onbekend. Kan dit zomaar?

Ik zit al een tijdje in de maag met een factuur van enkele honderden euro. Toen ik belde bleek dit een verrekening te zijn van een paar jaar terug, maar als ik vraag waar dit vandaan komt, is de herkomst onbekend of krijg ik niet kloppende overzichten die zouden terugleiden naar een terugbetaling die ik ontvangen zou hebben maar nooit binnen is gekomen.

Zelf betaal ik niet graag voor facturen zonder te weten waar dit voor is. Als ik weet waar het voor is en het klopt zal ik uiteraard betalen, maar ik krijg niet de juiste informatie. Wat zijn mijn rechten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op de factuur moet staan waarvoor je moet betalen, ook als er iets verrekend wordt met een eerdere factuur. Kan degene die de factuur stuurt zelf niet meer nagaan wat er verrekend zou moeten worden, dan is dat jammer voor hem. Maar ook als wel duidelijk is wat er verrekend zou worden, zijn er grenzen aan de termijn waarop de factuur nog inbaar is (of in dit geval: te verrekenen met - of op te tellen bij - een nieuwere factuur. Voor producten (spullen, maar bijvoorbeeld ook gas, water, elektriciteit) geldt een termijn van 2 jaar, voor diensten een termijn van 5 jaar. Gaat de oorspronkelijke factuur over producten die meer dan 2 jaar geleden betaald zouden moeten zijn, dan kun je de eiser er eenvoudig op wijzen dat hij te laat is met zijn vordering. Gaat het om diensten, of zijn de 2 jaar nog niet verstreken, dan kun je aangeven dat je een fatsoenlijke, kloppende factuur wil voor het te betalen bedrag.

Bronnen:
https://www.dezaak.nl/1267/wat-verjaringst...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100