wat kun je als burger tegen een bedrijf doen als deze veelvuldig contract schending pleegt?

ik werk voor een bedrijf dat verzekeringen afsluit voor bepaalde electronica.
ik zal dus voorbeelden geven die niet direct wijzen naar het bedrijf zelf maar wel een goed beeld geven over de contract schending.

er staat in het contract dat er binnen 24 uur een defect apparaat kan worden opgehaald en er een gelijjwaardig vervangend toestel zou worden geleverd.
dit gebeurt echter niet binnen de aamgegevem tijd en ook krijgen ze niet een goed vergelijkbaar toestel.
ook is het zo dat als een dergelijke apparaat gerepareerd zou zijn deze gewoon weer defect terug komt in veel van de gevallen en zo zijn er nog veel meer van dit soort vergelijkbare schendingen.
maar wat voor mogelijkheden heb je dan als klant/burger om dit bedrijf aan te kunnen pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Om hier iets tegen te kunnen doen moet je wel een 'partij' zijn. Dus direct schade ondervinden van deze actie. Dus jij kan hier weinig tegen doen.

Wanneer iemand dit meemaakt kan hij een klacht indienen. In eerste instantie moet dat altijd bij het bedrijf waarmee het contract is afgesloten. Wanneer dat onvoldoende wordt opgepakt kan je in een uiterst geval een civiele procedure opstarten en het voor laten komen bij de rechter. Echter, dit is niet kosteloos en zal dus niet door veel mensen worden gedaan.

Dan is er nog de vraag of er in jouw voorbeeld wel sprake is van niet-nakoming van de contractuele afspraken. Want jij zegt dat er in staat dat er binnen 24 uur een defect apparaat wordt opgehaald. Dat lijkt mij een onredelijke bepaling. Want dat zou betekenen dat als mij apparaat op zaterdagmiddag stuk gaat, dat deze op zondagmiddag wordt opgehaald. Staat er niet 1 werkdag? Dat zou mij waarschijnlijker lijken.

Daarnaast wordt er een vergelijkbaar vervangend apparaat ter beschikking gesteld. Maar jij zegt dat het apparaat niet vergelijkbaar is? Bedoel je dat het apparaat hele andere eigenschappen bezit?

Stel dat we als voorbeeld een mobiele telefoon nemen en deze gaat stuk. Ik kan hem inleveren ter reparatie en ik krijg een vervangend toestel. Die moet (bij benadering) dezelfde eigenschappen bezitten. Hij moet kunnen bellen / sms'en en evt. mee op internet kunnen. Hij hoeft niet net zo mooi te zijn. Hetzelfde type te zijn. Hetzelfde merkt te zijn.... als hij maar hetzelfde kan.

Wat natuurlijk echt niet door de beugel kan is dat je een toestel inleverd en deze krijg je weer terug zonder dat er een reparatie heeft plaatsgevonden. Zeker niet als daar ook nog kosten aan verbonden zijn.

Dus bedenk even goed wat je doet voordat je als 'klokkenluider' je werkgever in een slecht daglicht wilt zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een overkoepelende brancheorganistie als dit bedrijf daarbij is aangesloten. En anders via de rechter.