Mag een beveiliger(grijze pas) van een bank een wapen dragen?

Een collega beveiliger heeft een aantal jaar geleden bij De Nederlandse bank beveiligers met een gewone grijze pas gezien die een vuurwapen droegen. Volgens de wet zou dit in geen enkel geval mogen. De medewerkers deden er vaag over en kwam niet met een goede wettelijke reden waarom hun het wel zouden mogen. Nu is mijn vraag, is er een wet die zorgt voor een uitzondering waar beveiligers met een grijze pas wapens mogen dragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik werk samen met een aantal mensen die bij de Nederlandse bank gewerkt hebben als beveiliger, zij liepen inderdaad met een wapen. Daar waren wel behoorlijk wat trainingen en cursussen voor. Later heeft de marechaussee dat overgenomen.
tinus1969
5 jaar geleden
Het gaat om De Nederlandse bank - ik vermoed dat er ontheffing is verleend.

Het beste antwoord

Nee dat mag in geen geval:

http://samengevat.nu/blog/vuurwapens-voor-geselecteerde-beveiligers-goed-idee
"
Wie mag er in Nederland geweld gebruiken?
Alleen de overheid (in de vorm van politie, ME, speciale eenheden, het leger) mag geweld gebruiken tegen burgers en instituties. In Nederland heeft de overheid dus een monopolie op geweld; het gebruik van geweld door andere organisaties en/of personen is niet toegestaan. De politie heeft in 2014 158 keer het vuurwapen gebruikt, waarbij 70 waarschuwingsschoten en 61 gevallen van ‘ernstvuur’, waaronder schoten die doel troffen.

Een particuliere beveiliger in functie mag geen geweld gebruiken. Als hij dat wel doet blijft dat niet zonder gevolgen en kan het voor de rechter komen. Geweld gebruiken is alleen toegestaan als het noodzakelijk was voor de particuliere beveiliger in het geval van zelfverdediging. De rechter beoordeelt of het gebruikte geweld terecht is. Een beveiliger heeft exact dezelfde bevoegdheden als een normale burger.

Het dragen van wapens door particuliere beveiligers is door de overheid niet toegestaan. Bij hoge uitzondering mag een particuliere beveiliger handboeien gebruiken.
"

Dus nee die wet is er niet.
---
Er zijn wel speciale beveiligingsdiensten die een wapen mogen dragen, denk aan https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Koninklijke_en_Diplomatieke_Beveiliging#Bewapening , maar dat zijn niet het type beveiliger waar jij over spreekt.
---
De Nederlandse Bank wordt door de Koninklijke Marechaussee beveiligd, deze mogen ook wapens dragen en zijn natuurlijk ook geen "grijze-pas-beveiligers".
https://werkenbijdefensie.nl/het-vizier/kmar-paraat-bij-dnb.html
Toegevoegd op 24 januari 2019 10:20: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké dus tegenwoordig is het wel goed geregeld, ooit dus toch via een gedoogd achtige constructie buiten de wet geopereerd.