Mag een ondernemingsraad met (zomer)reces?

En zo ja, mag een OR deze zelf bepalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe bedoel je ze hebben toch ook gewoon recht op vakantie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Individueel inderdaad.
Maar mag een OR als collectief een reces inplannen?
ronron1212
8 jaar geleden
Ja waarom niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Vanwege de bereikbaarheid voor de medewerkers bijvoorbeeld.
Kan er in de WOR niets over vinden.
ronron1212
8 jaar geleden
Een OR is geen dagelijks taak of verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken het is slechts een advies orgaan.
tinus1969
8 jaar geleden
Een OR hoeft niet permanent bereikbaar te zijn; het kan wel verstandig zijn als er bv een ambtelijke secretaris is die bereikbaar is (iig niet langdurig afwezig 24/7 bereikbaar is natuurlijk onzin), zeker bij grote ondernemingen.
Hoezo, eigenlijk?
ronron1212
8 jaar geleden
Dan kunnen ze een mail of brief schrijven die dan beantwoord wordt na het reces.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je dit inderdaad kunt afleiden uit art. 14 WOR.
crispy
8 jaar geleden
Een ondernemingsraad bepaalt het eigen reglement, in overleg met de bestuurder. Ze hebben een functie, geen aanwezigheidsverplichting.
In praktische zin is het wel gemakkelijk om met de hele OR tegelijk op vakantie te gaan, als ze dan ook maar allemaal aanwezig zijn buiten die tijd. Dat heeft te maken met het kunnen nemen van besluiten, daarvoor is een meerderheid nodig en als eerst een maand de ene helft afwezig is en dan een maand de andere helft, dan kan er twee maanden lang niet slagvaardig worden gehandeld.
ronron1212
8 jaar geleden
Een or neemt geen besluiten
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemingsraad/rechten-ondernemingsraad
crispy
8 jaar geleden
Een OR neemt het besluit om een adviesaanvraag in behandeling te nemen of niet. Een OR besluit om in beroep te gaan tegen een genomen besluit. Een OR neemt besluiten in de vergadering. in de WOR staat dat ook: Artikel 23b. Besluiten en schorsing Tijdens een overlegvergadering kunnen zowel door de ondernemer als door de ondernemingsraad besluiten worden genomen.
Een overlegvergadering wordt door de voorzitter geschorst, wanneer de ondernemer of de ondernemingsraad ten aanzien van een bepaald onderwerp afzonderlijk beraad wenselijk acht.

Het beste antwoord

Indien in de statuten en/of contractuele verbintenissen opgenomen is dat dit kan dan kan dat dus effectief ook.

En ja, als het zo overeen gekomen is dan mag de OR ook bepalen wanneer de (zomer)reces begint en eindigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord en je wens.
Jij ook een fijne zomertijd gewenst. :)